Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan Vrijland, JNV Produce Marketing:

"VK: "Tekorten kasgroenten tijdens seizoenswissel"

Tholen - Op de Britse markt proberen Nederland en Spanje elkaar normaal in het najaar van de markt af te duwen. Dit jaar is het anders. "Komkommers en aubergines en courgettes zijn er voldoende, maar in paprika's en in de tomatenlijnen zit nog niet echt in volume", ziet Johan Vrijland van JNV Produce Marketing. Reden is met name de extreme hitte in Spanje in augustus met de daarmee gepaarde vertraging van productie.

Tekorten
Normaal ontstaat er op de Britse markt in het voor- en najaar een spanning tussen de Nederlandse en de Spaanse aanvoer, maar dit najaar lijkt het alsof de twee seizoenen elkaar maar met moeite raken. Dat ziet ook Johan Vrijland van JNV Produce Marketing, gespecialiseerd in de Britse markt. "Ik verwacht dat het niet zonder slag of stoot zal gaan. Er zullen in de groenten hier en daar tekorten ontstaan."

Spanje
Normaliter wordt er tussen week 44 en week 46 geschakeld. "Dan is Spanje nog niet op volle productie." Van Britse productie is in die tijd nauwelijks meer sprake. "In de zomer is die goed, maar aan de start en het einde van het seizoen speelt het niet echt meer een rol. Net als de Nederlandse productie neemt ook de Britse productie snel af – en dan is er in verhouding nu ook nog eens veel minder product."

Het najaar met schaarste komt na een zomer waarin de vraag ook al opvallend hoog is geweest. "Met name in de vakantiemaanden die normaal rustig zijn zoals augustus maar ook september, was het veel drukker dan normaal", vertelt Vrijland. Enerzijds had dat te maken met de beschikbaarheid van product, die in heel Europa beperkt was. "Maar ook in algemene zin is de vraag toegenomen. Het lijkt alsof mensen meer te besteden hebben nu de economie is opgekrabbeld."

Calais crisis
Tegenover de goede vraag staat wel dat de Calais-crisis ook JNV parten heeft gespeeld. "Uiteindelijk is alles redelijk goed binnengekomen, maar daar hebben we wel last van gehad." Gelukkig was er bij afnemers begrip voor de situatie. "Je hebt nu eenmaal geen keus. De omstandigheden gelden voor iedereen. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje - of staat allemaal voor dezelfde tunnel."

Voor meer informatie:
Johan Vrijland
JNV Produce Marketing BV
Honderdland 242
2676 LV Maasdijk
Tel: 0031 174241400
Fax: 0031 174244942
johan@jnvproduce.nl
www.jnvproduce.nl
Publicatiedatum: