Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tomaten uit Azerbeidzjan en asperges uit Tanzania in schappen

Belgische AGF-exporteurs houden Russische banden warm

Van 14 tot 17 september vond de 24ste editie van World Food Moscow plaats, de belangrijkste internationale beurs voor voedingsmiddelen in Rusland. Samen met zeven Belgische exportbedrijven tekende ook het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) weer present. "De draagwijdte van World Food Moskou gaat verder dan de Russische grenzen", licht Anneleen Leon, productmanager groenten en fruit bij VLAM, toe.



Zeven exporteurs
De Belgische stand was dit jaar goed gevuld met zeven exportbedrijven. Devos Group, Calsa/Weiss, Bel'Export, Vergro, Wouters Fruithandel, DSF en D&G Fruit Business waren van de partij. De VLAM-stand paste helemaal in de campagne 'Taste of Europe', die tot stand kwam met Europese cofinanciering. Enkele opvallende beelden zetten daarbij de topkwaliteit van de Belgische producten in de kijker. "Eind dit jaar loopt de campagne af, maar ons dossier voor een driejarige vervolgcampagne is alvast positief beoordeeld door Europa", blikt Anneleen Leon vooruit.



De rest van de groente- en fruithal was onder meer gekleurd met standen van Peru, Argentinië, Marokko, Turkije, Italië, Frankrijk, China, Costa Rica, Mexico, Pakistan, Servië, Chili en Ecuador. Opvallend was ook de stijging van het aantal Russische standhouders ten opzichte van internationale standhouders.



Omwille van de Russische importban, die sinds augustus 2014 actief is, was er beduidend minder product aanwezig in de AGF-hal en noteerde de beurs een lichte daling van het bezoekersaantal. "Waarom we ondanks de importban toch naar Moskou blijven trekken? We willen de banden warm houden voor wanneer de grenzen opnieuw openen", getuigt Anneleen Leon. "Bovendien is World Food Moskou een zeer internationale vakbeurs, waar we ook klanten uit de ruime regio ontmoeten. Zo konden we rekenen op een mooie toestroom van geïnteresseerde handelaars en bestaande klanten. De vraag wanneer het embargo opgeheven zal worden, blijft echter een hot topic."



Store check
Om voldoende voeling te blijven houden op de Russische markt, trok de Belgische delegatie op store check naar Russische supermarkten. Daar bleken de versrayons goed gevuld. Anneleen Leon: "Naast een stevig aanbod met vermelding van Russische oorsprong, noteerden we erg veel Zuid-Amerikaans hardfruit. Voor verse groenten vult Rusland zijn eigen ruime aanbod aan vanuit diverse landen. Zo zagen we tomaten uit Azerbeidzjan en Marokko en asperges uit Tanzania."

www.vlam.be


Publicatiedatum: