Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer private labels in VK

Gezondheid, convenience, etnisch, 'free from', nieuw en trendy zijn de sleutelwoorden op de Britse voedingsmiddelenmarkt. De Britse agro-foodmarkt met een omvang van ongeveer €120 miljard in de retail en €100 miljard in de food service is een open markt. Nederland is de grootste exporteur van agro-food en tuinbouwproducten naar het VK. De exportwaarde bedraagt €7,9 miljard per jaar (CBS 2014). De belangrijkste productcategorieën zijn vlees (varkens en pluimvee), groenten en fruit, aardappelen en sierteeltproducten.

Meer private labels

De voedingsmarkt is sterk in beweging. Aan de onderkant van de markt groeien Aldi en Lidl met 20 – 30% per jaar. Ze werken hard aan hun imago als 'Brits' en hebben de barrière naar de middenklasse inmiddels genomen. De traditionele supermarkten in het midden staan hierdoor onder grote druk. Ze proberen hun marktaandeel te houden door prijsverlagingen en aanpassing van het assortiment: meer private labels. De retailers aan de bovenkant van de markt doen het relatief goed en groeien nog steeds langzaam. Mogelijke 'game changers', zoals Google en Amazon, die al dit najaar de markt gaat betreden, staan in de startblokken. Dit schept mogelijkheden voor hierop inspelende toeleveranciers.

Publicatiedatum: