Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ketenintegratie must voor internationale koppositie AGF-sector

Nederland heeft sterke troeven in handen om in de bedekte groente- en fruitteelt de hotspot van de wereld te worden. Voorwaarde is wel dat alle spelers in die sector - van telers tot kassenbouwers, van kennisinstituten tot hightech- en ICT-bedrijven, van zaadveredelaars tot logistieke partijen - veel hechter gaan samenwerken. Dankzij de actieagenda Smart Industry en de trekkers van het Fieldlab SmartFood komt die ketenintegratie stilaan van de grond.

Tjerk Gorter, kwartiermaker van het Fieldlab SmartFood: "In 2050 woont 70% van de wereldbevolking van dan 9 miljard mensen in steden. Met een groeiende middenklasse, die zich meer kan permitteren en dus een stuk veeleisender wordt. Dat biedt de groenten- en fruitsector enorme uitdagingen aan de productiekant en bijvoorbeeld ook aan de distributiekant bij 'just in time' levering. Voor succes is ketenintegratie de bepalende factor. Die verstedelijking gaat de hele keten van de bedekte groente- en fruitteelt gigantisch veranderen."

Nederland heeft in alle schakels van de aanvoerketen veel hoogstaande kennis en kunde. Maar een garantie voor toekomstig succes is dat niet. "Telers in Spanje, Marokko en andere landen worden jaar op jaar professioneler en hebben het voordeel van veel zon en goedkope arbeidskrachten. Zodat producten steeds meer uit andere landen dan Nederland komen. Onze telers moeten dus andere inkomstenbronnen krijgen en zich meer op specialiteiten en verrijkte producten richten", zegt Gorter.

Ketenintegratie, het koppelen en combineren van kennis en kunde die in de diverse schakels van de keten voorhanden is: totaaloplossingen bieden. Daar moet de Nederlandse bedekte groente- en fruitsector het van hebben om internationaal voorop te blijven lopen. Gorter: "Doen we dat en pakken we echt hard door. Dan gaan we het als cluster van kleine spelers redden tegen die reusachtige concurrenten als Mitsubishi en Panasonic, die al een tijdlang massief investeren in slimme innovaties die de voedselvoorziening voor die verstedelijkte wereld veilig gaan stellen."

Bron: Link
Publicatiedatum: