Tholen - Caroline Labrie en Wouter Verkerke van Wageningen UR Glastuinbouw presenteerden dinsdag in Bleiswijk het Smaakmodel Paprika. Het model is ontwikkeld in samenwerking met veredelaars Rijk Zwaan en Enza Zaden en versnelt het voorspellen van het smaakniveau van de blokpaprika's.
Aan de hand van enkele inputparameters voorspelt het model de smaak van de paprika en dat biedt volgens Wouter Verkerke nieuwe mogelijkheden voor de Nederlandse paprikaveredelaars, paprikatelers en handelaars om gerichter samen te werken aan verdere verbetering van de smaak van de producten.
Caroline Labrie presenteert het Smaakmodel Paprika
Carolien Labrie onderzoeker kwaliteit kasgroenten bij de WUR legt uit wat het smaakmodel precies is: "Het begint met de verzameling resultaten uit instrumentele metingen, gerelateerd aan smaak. Op basis van die resultaten wordt een formule samengesteld die de uitslag van het consumentenpanel voorspelt. Uiteindelijk komt er een de smaakcijfer op basis van een schaal 0-100 (onaangenaam-aangenaam). Dit is uiteindelijk de smaak van het consumentenpanel." Binnen het smaakmodel is een lekkere paprika vooral een zoet en weinig bitter. Het model richt zich dus op het meten van zoetheid. De textuur wordt dus niet meegenomen in het meten van de smaak.
Flexibiliteit
Volgens Caroline biedt het model vooral flexibiliteit: "Het is goedkoper en sneller van een panel. Er zijn zijn meer monsters per dag meetbaar. Daarnaast hebben we nu een objectieve standaard in alle seizoenen die door de jaren heen de standaard zal blijven als tool voor smaakmonitoring. Helaas worden uitzonderlijke smaakafwijkingen, die niet in het model zitten worden helaas niet herkend."
Wouter Verkerke interviewt Caroline Labrie, Stephan Persoon van Personal Vision en Jair Haanstra van Rijk Zwaan
Het Smaakmodel zich vooralsnog op de blokpaprika's. Puntpaprika's en
snackpaprika's zijn lastiger te voorspellen. Hoewel het model voor de Nederlandse paprikasector bedoeld is denkt Wouter ook al aan een model voor de Duitse markt. Overigens verschilt de smaakervaring volgens Caroline per land niet veel. "Het enige verschil treedt op wanneer de verpakking bekend is. Bij puur blind proeven is er dus geen verschil."
Verzilveren
Volgens Jair Haanstra van investeerder Rijk Zwaan maakt het model vooral de communicatie makkelijker. "Met dit model kunnen we de smaak verzilveren in marketingdoelen. Stephen Persoon van Personal Vision ziet dat de focus op smaak weer terug is van weggeweest. "Door de crisis zat de teelt tot een aantal jaar terug vooral op rendement. Nu kunnen we ons weer meer richten op de smaak als meerwaarde."
Roel Klapwijk, Personal Vision
Jan Janse en Roel Tomers van Syngenta
Alfons Slaman van Slaman Paprika's
Marco Hanemaaijer van Harvest House
Kees de Jong en Marcel van Koppen van Rijk Zwaan
Arend van Silfhout van Monsanto
Arnaud Bovy van het Plant Research Instituut Wageningen
Jan de Bloois en Florent Rezeau van Rijk Zwaan
Stephan Persoon van Personal Vision en Jair Haanstra van Rijk Zwaan
Wouter Lindeman van Enza
Meer informatie:
Wageningen UR Glastuinbouw
Wouter Verkerke
E: wouter.verkerke@wur.nl
T: 0317 - 485606
www.glastuinbouw.wur.nl
www.wageningenur.nl/smaakonderzoek