Telers en telersorganisaties bezoeken Almería met GroentenFruit Huis
Klik hier voor de uitvergroting
Volgens deskundigen is het sinds de meting begon nog nooit zo heet geweest in Almería als afgelopen zomer. In juni waren er al perioden met 40 graden. De productie van tomaten en paprika's komt zo'n 3 weken later op gang dan normaal. Het totale areaal in Almería zal aankomend seizoen van gelijke omvang zijn als vorig seizoen.
Lege veilinghal
De ontwikkelingen in verbetering van de tunnels en opstanden gaan gestaag door. De gemiddelde omvang per ondernemer bedraagt 2 hectare. De logistieke infrastructuur is de laatste jaren fors verbeterd en ook qua uitstraling zag het gebied er goed verzorgd uit. Daarnaast vindt er professionalisering plaats op het gebied van bundeling en marketing/sales.
Kennisdelen
Tijdens de bezoeken zijn zeer nuttige contacten gelegd,. Niet alleen met de bedrijven aldaar, maar ook onderling tussen de telers, telersorganisaties en medewerkers van DPA/GroentenFruit Huis. Zo is uitgebreid gesproken over de activiteiten van GroentenFruit Huis op het gebied van market intelligence en informatiedeling.
Recent aardgasleiding
Een van de excursies ging naar Agrosol, een bedrijf van 3 families, dat vergelijkbaar met Nederlandse teelt jaarrond paprika (30%), tomaat(20%) en komkommer (50%) teelt, in kokos en op steenwol. In totaal 30 hectare teelt in multitunnel kassen. De paprikaplanten – dezelfde rassen die in Nederland worden gebruikt - zijn deze zomer in Nederland opgekweekt. Het bedrijf heeft als een van de weinigen een verwarmingsketel (propaan) om zo tijdens de winter de vorst buiten te houden. Recentelijk is een aardgasleiding tot stand gebracht. De komende jaren kunnen steeds meer ondernemers in en rond Almeria daar gebruik van maken. De kostprijs schiet bij deze voor Spanje ultramoderne bedrijven fors omhoog. Dit kan worden goedgemaakt door de verhoogde opbrengst die bij paprika, ingeval van jaarrondteelt, zo tegen de 18 kilo per m2 kan uitvallen. Het verwarmen van de kassen houdt al snel een kostprijsverhoging in van zo'n 5 euro per m2 aan energiekosten . Tel daar de hogere arbeidskosten voor jaarrondteelt bij op en er ontstaat een compleet andere situatie dan bij de klassieke en kleinschalige teelten.
Deze moderne bedrijven hebben nauwe relaties met importeurs op het Europese continent waardoor in een enkel geval al voor het zaaien een afzetcontract met volume en prijs is getekend.
Keuze bureauverkoop of veiling
Bij Agroponiente (omzet van € 225 miljoen en een volume van 315 miljoen kilo) werd het systeem van de veilingen uitgelegd. Een beperkt aantal (private) aandeelhouders stelt het onroerend goed ter beschikking waarbinnen de commerciële organisatie wordt gedreven. Return on investment wordt behaald door continue vernieuwing en uitbreiding van de logistieke faciliteiten, afkomstig uit marge van de onderneming. Binnen de veiling kan de teler enerzijds kiezen voor werken met de exportafdeling (bureauverkoop), of het traditionele systeem van verkoop via veiling.
De veilingen zijn allen onderdeel van exportmaatschappijen / handelsondernemingen en niet zoals in Nederland in handen van coöperaties en of telers.
Alle telers moeten volgens dezelfde condities en specificaties aanleveren (o.a. Global GAP) en krijgen technische begeleiding van de teelt (waaronder chemische bestrijding). Kiest een teler voor de veiling kan hij ter plekke de gedane koop afkeuren vanwege een te lage prijs en zijn producten meenemen om die elders aan te bieden. De teler is zo zelf verantwoordelijk voor de verkoop gemaakt. De helft van het volume van de organisatie wordt behaald via de veiling. Bij Agroponiente komen wekelijks Nederlandse tomaten aan die hier verder worden verkocht en gedistribueerd.
Markteisen
Rond de 45 % van de vruchtgroenteteelt is verenigd in de coöperaties (productentenorganisaties). De coöperaties zijn, in tegenstelling tot de veilingen, zelf volledig verantwoordelijk voor de afzet. Bij tomatenbedrijf OP Looije SL werd goed duidelijk hoe vraag en aanbod, jaarrond, met elkaar in evenwicht wordt gebracht. De grootste uitdaging voor de komende jaren ligt in het voldoen aan de markt en de markteisen. "Alles wat je vervolgens doet, is bijzaak en volgend", aldus teler Vincent Looije.
Gebruik van GMO
Als laatste werd Unica bezocht, een APO waarbinnen 9 producentenorganisaties samenwerken. Unica is inmiddels goed voor 2700 van de totaal 40.000 ha in Almería. De verenigde coöperaties bezitten naast de eigen packhouses enkele centrale depots waarin maatwerkverpakkingen voor de grote, merendeels Duitse, retailers worden gemaakt. De telers en producentenorganisaties maken al dan niet in APO-verband gebruik van de mogelijkheden die het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) biedt, waaronder GMO subsidies.