Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Van Nature biedt 'grillige' groente en fruit aan via Voedselmarkt.nl

Telersvereniging Van Nature begint een proef met het verkopen van 'grillige' groente en fruit via Voedselmarkt.nl. De producten die buiten het exportprogramma van de handelspartners vallen, worden via het digitale platform aangeboden aan horeca, catering en fabrikanten.



De start-up is opgericht door de Urker ondernemers Jacob Kapitein en Jacob Vlot. Zij zagen dat goede vis soms de markt niet bereikt en wilden iets doen tegen die verspilling. Ze ontwikkelden een digitaal veilingplatform en zien nu dat het ook toepasbaar is in de AGF-markt. "Een deel van de AGF-producten blijkt grilliger dan past bij de reguliere distributiekanalen. De producten hebben een afwijkende vorm, zijn iets groter of kleiner dan consumenten in de winkel gewend zijn. Of ze komen van het land op een moment dat de gebruikelijke afnemers er niet mee uit de voeten kunnen", vertellen ze. Die worden online aangeboden. Op de website vinden horecaondernemers, koks en cateraars, ambachtelijke verwerkers en fabrikanten verse groenten en fruit in partijen met een voor hun bedrijf behapbare omvang. "Met als resultaat deals die voor alle partijen goed uitpakken, de voedselketen duurzamer maken en de voedselverspilling terugdringen."



Een voorbeeld van zo'n partij zijn de biologische courgettes waar chef-kok Maikel Schoonevelt van Brasserie de Houtrib in Lelystad onlangs een geslaagd bod op uitbracht. De kwaliteit is, aldus Maikel, "uitstekend" en over de prijs is hij heel tevreden. Dat met de deal verspilling van goed voedsel is voorkomen, vindt hij ook belangrijk. Hij verwerkte de courgettes in verschillende gerechten, waaronder een soep en een vegetarisch ovengerecht. De start-up draagt zo niet alleen bij in de strijd tegen voedselverspilling, maar ondersteunt margeverbetering in de foodservice en industrie, dankzij prijzen die lager liggen dan in het reguliere inkoopkanaal. Ondernemers blijken geïnteresseerd in zowel de bestrijding van de verspilling, als de goede prijzen.



Van Nature
Ook telersvereniging Van Nature (110 leden) begint een pilot met Voedselmarkt.nl. Hans van Luijk is directeur http://www.Voedselmarkt.nlvan telersvereniging Van Nature. Het is zijn opdracht de producten van de telers tot de hoogst mogelijke waarde te brengen. Het overgrote deel van hun producten - 95% - gaat naar het buitenland. De exporteurs waar hij mee samenwerkt, hanteren specificaties zonder speelruimte. Grillige groenten vallen daar buiten en ook de Nederlandse detailhandel laat weinig speling. Van Luijk: "Door samen te werken met Voedselmarkt.nl wil Van Nature meer waarde halen uit de groente en vruchten die niet eenvoudig een plaats in het schap krijgen. Bovendien past de samenwerking in het streven van Van Nature om maatschappelijk verantwoord te ondernemen." Hoe goed het aanbod van Van Nature en de vraag van onder meer horecaondernemers en cateraars op elkaar kunnen aansluiten, onderzoeken de telersvereniging en Voedselmarkt.nl nu in een pilot. In de praktijk: geselecteerde partijen worden aangeboden via www.Voedselmarkt.nl.
 
Publicatiedatum: