Israëlische paprikasector op kritiek punt beland
Nu de aanvoer van paprika's gestegen is, maar de vraag op de lokale markt hetzelfde gebleven, zullen telers hun paprika's moeten exporteren. 2006 was het eerste jaar waarin de export groter was dan wat naar de lokale markt ging. Dit verschil wordt alleen maar groter: er gaan nu ongeveer twee keer zoveel paprika's naar de export dan naar de lokale markt.
De grootste markt voor de Israëlische paprika's is West-Europa. In de afgelopen jaren is 40% tot 60% van alle paprika's uit Israël geëxporteerd naar West-Europa. De op een na grootste markt is Rusland. Zij ontvingen niet meer dan 25%. Na een aantal goede jaren op de Europese markt keerde het getij. Paprika's kwamen steeds meer uit landen uit Europa zelf zoals Spanje. De toegenomen concurrentie zorgde ervoor dat exporteurs hun prijzen moesten verlagen en velen hebben zich op de Russische markt gericht.
De economische crisis in 2008 was een keerpunt voor de Israëlische paprika's. Vanaf dat punt daalden de opbrengsten van de Israëlische exporteurs door de daling van de euro. Telers waren niet meer in staat om te investeren in moderne teeltmethoden waardoor de kwaliteit daalde.
Door de verlaagde kwaliteit en lage prijzen is Europa een moeilijke markt voor de Israëlische paprika's. De hoop om meer naar Rusland te exporteren, is vervlogen door Ruslands eigen economische situatie en de hoop dat de producten in eigen markt worden opgenomen, is ongegrond. Zo gaat de Israëlische paprikamarkt onzekere tijden tegemoet.
Het Israëlische ministerie van landbouw heeft telers aanbevolen om een deel van hun productie door te schuiven naar andere gewassen en zich te richten op het verbeteren van de kwaliteit.
Bron: israel.agrisupportonline.com