Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek Voedingscentrum:

Gezonder aanbod bij kassa’s werkt, maar nog nauwelijks te vinden

Als er gezondere snacks bij de kassa liggen, kiezen consumenten vaker gezond. Nieuw onderzoek van Universiteit Utrecht bij Kiosk-winkels toont dit aan. Er zijn echter maar weinig winkelketens, die aangeven dat ze werken aan een gezonder kassabeleid, zo blijkt uit navraag van het Voedingscentrum. Kassakoopjes die ongezond eten in de hand werken, passen niet meer in deze tijd waarin het aantal mensen met overgewicht nog steeds veel te hoog is, vindt het Voedingscentrum.


 
"Laat ons jullie goede voorbeelden van gezonde kassakoopjes en gezond beleid zien." Met dat verzoek benaderde het Voedingscentrum onlangs diverse winkelketens, waaronder tankstations en supermarkten. Enkele supermarktketens experimenteren met gezondere koopjes bij de kassa. De rest gaf geen reactie. Het Voedingscentrum concludeert daaruit dat, op enkele voorlopers na, veel winkels nog geen prioriteit geven aan het stimuleren van gezond gedrag onder hun klanten.

Klanten waarderen gezonde stimulans
Terwijl recent onderzoek laat zien dat consumenten gezonde kassakoopjes waarderen. Universiteit Utrecht (UU) deed eind vorig jaar onderzoek naar gezondere kassakoopjes in enkele Kiosk-winkels op NS-stations. De onderzoekers stimuleerden consumenten met zichtbare en 'onzichtbare' prikkels oftewel nudges om een gezondere snack te kopen. Hieruit bleek dat er meer gezondere snacks worden verkocht als deze goed zichtbaar bij de kassa liggen en dat consumenten dat ook doen als ze weten dat ze daartoe gestimuleerd worden.
 
Onderzoekleider prof. dr. Denise de Ridder van UU vindt het verplaatsen van gezonde koopjes naar een beter zichtbare plek een prima plan: "Het op een andere plek aanbieden van gezonde producten is een simpele en effectieve manier om de aankoop van gezonde producten te bevorderen en wordt bovendien geaccepteerd door klanten." Het Voedingscentrum verwacht dat de Kiosk-winkels, en ook andere retailers, de succesvolle onderzoeksresultaten spoedig zullen doorvoeren en standaard meer gezondere snacks bij de kassa zullen aanbieden.

Eerste gezondere kassa's in de maak
Enkele voorlopers zijn al druk in de weer met een gezonder kassabeleid. Supermarktketen Lidl laat weten dat ze in ieder filiaal 2 snoepvrije kassa's hebben. Manager Corporate Social Responsibility Marlijn Somhorst van Lidl Nederland: "De gezonde kassa's van Lidl zijn sinds 2012 een groeiend succes. Het is een stimulans voor onze klanten om tijdens het laatste moment in onze winkels toch te kiezen voor een gezondere keuze." Supermarktketen PLUS experimenteert met kassa's met daarbij onder andere kleine zakjes onbewerkte noten, een bakje rozijnen en suikervrije drop. Begin 2016 wil PLUS het aanbod bij alle kassa's voor 50% uit gezondere snacks laten bestaan. Albert Heijn heeft onlangs in Amsterdam een pilot afgerond waarbij alle kassa's waren voorzien van speciale meubels met bewuste tussendoortjes. De supermarktketen bereidt zich nu voor op een landelijke uitrol.
 
Consumenten sterken in hun voornemens
"Dit zijn mooie ontwikkelingen", vindt Voedingscentrumdirecteur Gerda Feunekes, maar ze realiseert zich ook dat er nog veel werk te doen is. "Wie zich in de publieke omgeving bevindt, wordt gebombardeerd door prikkels om te eten en bovendien meer, vaker en ongezonder te eten. 'Nee' blijven zeggen vergt veel zelfcontrole en dat kan een mens maar beperkt opbrengen. Als we bijvoorbeeld moe zijn of haast hebben, kiezen we impulsiever en zijn we extra gevoelig voor prikkels van buitenaf. In een obesogene omgeving waarin de ongezonde keuze overheerst, kiezen we daardoor eerder onbewust voor ongezond eten. Wat dat betreft ben ik blij dat deze voorlopers zich inzetten om meer gezonde keuzes voor het voetlicht te brengen. 75% van de Nederlanders probeert gezond te eten; deze winkelketens maken het klanten makkelijker om gezonde voornemens in de praktijk te brengen."

Meer informatie:
Voedingscentrum
Cindy Romijn
T: 070-3068883
E: media@voedingscentrum.nl
 

Publicatiedatum: