Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Israëlische telers starten webshop via crowdfunding

De hoge prijzen voor groenten en fruit in Israël zijn al lange tijd een last voor de consument. Zij droegen dan ook massaal bij aan een campagne op Headstart, een Israëlische crowdfundingwebsite, die gestart werd door een groep telers. Met de opgehaalde 241.000 shekels willen zij directe verkoop realiseren, boerenmarkten in het hele land oprichten en reclame voor directe verkoop financieel steunen. Consumenten zullen profiteren van een grotere toegang tot verse AGF tegen redelijke prijzen, terwijl telers hun producten direct kunnen verkopen en een groter deel van de winst kunnen oogsten.

Telers in Israël hebben lang te maken gehad met een aanzienlijke kloof tussen de prijzen die zij voor hun producten krijgen en de prijzen die deze producten in lokale supermarkten opbrachten. In april 2014 leidde onvrede tot een grote sociale protestactie, ook wel bekend als het "paprikaprotest". De actie had succes en leidde tot een aantal kwekerijen die AGF direct aan de consument verkopen. Deze goede voorbeelden en het bestaan van verscheidene succesvolle weekmarkten moedigden telers aan te geloven dat de standaard toeleveringsketen omzeild kon worden en prijskloven konden worden opgeheven.

Hiertoe lanceerde een groep telers de campagne, bestaande uit een video met een populaire acteur en een gedetailleerde uitleg van de bedoeling van de campagne. De campagne werd volledig gerund door vrijwilligers en was een groot succes. Het opgehaalde bedrag was 20% hoger dan het gestelde doel.
Publicatiedatum: