Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Laurie d'Hont en Lodewijk Wisse (EVO) geven advies:

AGF-vervoer per trein of schip?

Deze week arriveerde in Rotterdam de eerste trein die rechtstreeks vanuit China 20 containers afleverde. De trein is op 5 juli vertrokken uit Kunming, in de Zuid-Chinese provincie Yunnan, en via Rusland, Wit-Rusland en Polen in Rotterdam aangekomen. De reisduur is dus 19 dagen en dat is inclusief twee keer overladen op wagons met een andere spoorbreedte, op de landsgrenzen China-Rusland en Wit-Rusland-Polen.



Als we dit vertalen naar hetzelfde traject over zee, dan komen wij op een heel ander aantal dagen. Ten eerste moeten we op zoek naar een zeehaven, zo dicht mogelijk bij Kunming. Het lijkt erop dat dit Yantian is. De route per vrachtauto van Kunming naar Yantian is ongeveer 1.500 km. Vertaald naar tijd – exclusief naleving van rij- en rusttijden – is dit zo'n twee dagen. De vaartijd van Yantian naar Rotterdam is zo'n 25 tot 30 dagen – afhankelijk van de vaarroute van de alliantie waar je container op meegaat. De route over zee is dan minimaal 27 tot 32 dagen. Er komt immers altijd nog wat tijd bij dat de container op de terminal staat.

Tijd

Dit is een eerste criterium: tijd. Tijd, gekoppeld aan betrouwbaarheid, is voor verladers zeer belangrijk. Mogelijk zelfs wel de meest belangrijke voorwaarde om te kiezen voor een modaliteit. Leggen we spoor en zeevaart naast elkaar dan staat de trein met een dikke 1-0 voor. De tijdwinst is immers 8 tot 13 dagen.

Prijs
De tweede voorwaarde waar verladers strak op letten, is de prijs. De zeevrachttarieven op de spotmarkt zijn de laatste jaren zeer volatiel en veranderen dan ook wekelijks. Op dit moment betaal je voor een 20-voetscontainer van Yantian naar Rotterdam zo rond de 800 dollar. De trein is daarentegen stukken duurder. Tussenstand schip-trein: 1-1.

Concurrenten?
Is er dan wel sprake van echte concurrentie tussen containerlijnvaart en spoor? Zoals zo vaak is ook hier het antwoord: dat hangt er vanaf. Waarvan dan, zult u zich misschien afvragen. "Ons antwoord: dat weet u, beste verlader, zelf het beste. De factoren tijd en geld zijn essentieel. Daarnaast is ook uw eigen duurzaamheidsagenda van belang. Het kan namelijk zomaar zo zijn dat u vindt dat zeevaart erg milieuonvriendelijk is. Dan is de trein een uitstekend alternatief. Wilt u minimaal één keer per week uw lading verzenden, dan is de trein mogelijk minder geschikt. Althans, op dit moment. Wie weet wat de toekomst brengt qua aantallen diensten. Het is nu nog een beetje in een glazen bol kijken, maar als er wat meer ervaring is opgedaan met het vervoer van containers per trein, dan kan het aantal treinen mogelijk ook toenemen en beslist de factor tijd de einduitslag."

Sneller en goedkoper?

"Maar is Rotterdam wel een handige plek voor de aanvoer van containers uit China? De 20 containers vormen slechts een klein deel van het aantal containers dat vanuit China op een trein wordt gezet. Waarschijnlijk worden in Polen en in Duitsland al containers afgesplitst voor andere bestemmingen. Naar bijvoorbeeld Duisburg rijdt ook een trein uit China, en vanuit Duisburg kunnen containers net zo eenvoudig naar verladers in de grensstreek worden vervoerd als vanaf Rotterdam. Maar zeer waarschijnlijk wel goedkoper en sneller. Retourvracht vanaf Duitse terminals naar China is eenvoudiger te regelen dan vanuit Rotterdam, wat ook van invloed is op de kosten. Immers moet ook voor een lege trein worden betaald. Het is daarom raadzaam om eerst alle mogelijkheden goed te verkennen."

Bron: EVO
Klik hier voor de gegevens van Laurie d'Hont en Lodewijk Wisse
Publicatiedatum: