Sligro Food Group sluit eerste helft 2015 af met nettowinst van 29 miljoen euro
Directievoorzitter Koen Slippens: "De macro economische indicatoren duiden op verder herstel in de Nederlandse markt. In het supermarktkanaal zien we dat al terug en is de omzetontwikkeling verder aangetrokken. In de foodservicemarkt is er eveneens sprake van enig herstel maar komt het nog wat vertraagd tot stand. Ons 'Kicken op Kosten' programma is nu in volle gang en de resultaten daarvan worden zichtbaar. Dat vormt een belangrijke basis voor de resultaatsverbetering. Al met al kijken we daarmee positief terug op de eerste helft van 2015, zeker gezien de incidentele positieve effecten in 2014."
Bij Foodretail nam de netto-omzet af met 0,2%. De identieke consumentenomzet over het eerste halfjaar nam toe met 0,7%. Het bedrijfsresultaat vóór amortisatie nam met 5 miljoen toe tot 9 miljoen. Rekening houdend met de incidentele kosten, die vorig jaar het resultaat met 3 miljoen drukte, is er sprake van een verbetering van 2 miljoen euro.
De netto-omzet nam bij Foodservice toe met 1,8%. De autonome groei beliep 0,8%. Het bedrijfsresultaat vóór amortisatie nam met 3 miljoen af tot 37 miljoen euro. Rekening houdend met de incidentele posten van vorig jaar, die het resultaat in 2014 per saldo met 7 miljoen verhoogden, is er in 2015 sprake van een verbetering van 4 miljoen euro.
België
In de afgelopen maanden heeft de Slogro Food Group het onderzoek naar de positie van de onderneming op de Belgische Foodservice markt en de daarbij behorende kansen en bedreigingen afgerond. Daarbij was het uitgangspunt dat op termijn een top 3 positie moet kunnen worden verworven. Op basis van het onderzoek concludeert de onderneming dat er kansen liggen voor Sligro om in België met een combinatie van zelfbediening en bezorging, een positie te verwerven. Sligro wil zich de komende jaren gaan richten op autonome groei in België en de opstart van een tweetal nieuwe type IV vestigingen met bezorgfaciliteiten in Vlaanderen. De eerste daarvan moet in het najaar van 2016 geopend worden.
Sligro Food Group neemt voor de plannen in België de Sligro 3.0 merkstrategie als uitgangspunt maar zal die op elementen aanpassen aan de Belgische markt. Daar waar mogelijk, zal gebruik gemaakt worden van de centrale systemen en backoffice in Nederland en dat biedt veel synergiekansen. Daarnaast komt er voor het dagelijks bestuur een klein hoofdkantoor in België, waar met name de lokale commerciële activiteiten zullen plaatsvinden.
Onder leiding van de landendirecteur België is reeds een gedetailleerde business case opgesteld die de komende tijd door een breed team verder zal worden uitgewerkt en geoperationaliseerd. De combinatie van CAPEX voor genoemde vestigingen en aanloopverliezen zal over de komende 3 tot 4 jaar, in totaal, een investering van circa 30 miljoen vragen. Sligro verwacht 3 jaar na opening tot een winstgevende situatie te kunnen komen en uiteindelijk kunnen doorgroeien naar een vergelijkbaar rendement als dat in Nederland.
Bron: Sligro Food Groep