Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Aspergemarkt stabiel

Volgens nieuwe gegevens, gepresenteerd door Heather Veal van Finlays Fresh Produce, ziet het er naar uit dat de groei van de aspergemarkt in het Verenigd Koninkrijk tot stilstand is gekomen.

"Dit seizoen zagen we een afname van -0,1%. De groei is dus ongeveer gelijk gebleven," aldus Veal, die de gegevens presenteerde tijdens een telersbijeenkomst op Sandfields Farm in Worcestershire.

Achter dit cijfer gaat echter een verandering in de verkopen schuil. De verkopen aan Sainsbury zijn met 9% gedaald. Dit, omdat de retailer, in tegenstelling tot vorige jaren, de asperge minder heeft gepromoot. Tegelijkertijd is de verkoop aan Morrison met bijna 8% toegenomen en die aan Asda met 5,5%. "Ofschoon het aantal mensen dat asperges kocht met 5,5% is gestegen, werd deze groei tenietgedaan door koopjesjagers die het product alleen in de aanbieding kochten," licht Veal toe.

Uit gegevens van kassasystemen blijkt dat er een toename van 8% is in de verkoopvolumes van binnenlands geteelde asperges. Dit staat in contrast met een importtoename van 36%. Als gevolg van de deflatie is de waarde van de groenteverkoop met 8% verminderd. Voor premium groenten steeg het cijfer echter wel met 2,4%.

"Consumenten kopen kleinere hoeveelheden, de verkoop van bundels neemt af en die van aspergepunten neemt toe. Dit leidt tot minder grote volumes," legt Veal uit. Verder zou er om de verkoop te verbeteren in de toekomst beter geanticipeerd moeten worden op bevoorradingstekorten als gevolg van reclameaanbiedingen.

Publicatiedatum: