Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jeroen Buyck:

“Steun voor handelaren na boycot kon beter”

Rusland heeft inmiddels, in reactie op de Europese verlenging van de sancties, de boycot met een jaar verlengd. Een van de bedrijven die vorig jaar augustus flink getroffen werd door het Russische 'Njet' is de Belgische exporteur Calsa. In de Primeur van juni vertelt Jeroen Buyck open over de gevolgen van de boycot.



"De boycot was een grote klap die hard aankwam. Niemand heeft graag dat er plotseling een markt wegvalt. De Belgische overheid bood beperkte steun, waardoor we ons personeel tijdelijk werkloos konden maken. Dat gaf ons de mogelijkheid om te heroriënteren."

In de compensatieregeling die de Europese Commissie optuigde, had van Jeroen wel iets meer oog kunnen zijn voor de handel. "Ik heb er alle begrip voor dat de telers compensatie krijgen, maar de handel werkt met flinterdunne marges. Als dan een markt met zo'n omvang wegvalt, is dat rampzalig." Maar Calsa kwam er uiteindelijk redelijk ongeschonden door. Het bedrijf werkte hard aan toegang tot nieuwe markten, waarbij Zuidoost-Azië en Balkan veel potentie bieden.

Calsa heeft twee dochterondernemingen die in de bloemen en plantensector actief zijn. Jeroen ziet overeenkomsten en verschillen tussen de sectoren. "Wat mij opvalt, is dat in de groenten en fruit de klok in België nog altijd een grote plaats inneemt, terwijl die in Nederland steeds minder lijkt te worden. In de bloemen en plantensector is het juist omgedraaid. In Vlaanderen gaat niets via de klok, terwijl in Nederland veel via de klok van Flora Holland gaat."



Ook spreekt hij zijn bedenkingen uit bij de onlinemogelijkheden voor AGF en is de local-for-local trend in belangrijke mate gefundeerd op nationalistische gevoelens. "Product uit Zuid-Frankrijk of Bretagne komt als lokaal product in Rijsel (Lille) op de markt, terwijl wij veel dichterbij zitten." Lees het volledige interview met Jeroen Buyck in de Primeur van juni.

Ook Primeur ontvangen? Klik hier om een abonnement af te sluiten en we sturen de juni-editie naar je op.