Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veiling Haspengouw 'krijgt' nieuwe afzetmarkten via Univeg

Tholen - De samenwerking tussen Veiling Haspengouw en Univeg is vrij uniek omdat niet op alle gebieden wordt samengewerkt. Univeg neemt een participatie van respectievelijk 51 en 50% in H-Fruit en Hp-Pack, de handels- en verpakkingsonderdelen van Veiling Haspengouw. Univeg is al jarenlang klant van Veiling Haspengouw en op deze manier wordt de toekomst voor Veiling Haspengouw breder op afzetgebied en Univeg krijgt sneller toegang tot lokaal product en telers.

Hardfruit
Hardfruit is een belangrijke productgroep voor Univeg. "Tot nu toe lag de focus met name op importfruit, maar nu kunnen we onze competenties nog meer ten dienste stellen van lokaal product", legt Francis Kint, CEO van Univeg uit. "Dit zowel op de Belgische markt als in de exportlanden." Hij geeft aan dat ze de afgelopen maanden diverse gesprekken hebben gehad met de veiling. "We zijn op zoek gegaan naar de ideale constructie waarbij de doelstellingen van beide partijen worden bereikt. De bedoeling is dat het huidige verkoopteam van H-Fruit intern versterking krijgt en er worden nieuwe klanten aan toegevoegd."


V.l.n.r.: Luc Bels (voorzitter Veiling Haspengouw), Marijke Vanderstukken (CEO Veiling Haspengouw), Marc Rosiers (CEO AIF) en Francis Kint (CEO Univeg).

Bredere markt
Veiling Haspengouw heeft naar eigen zeggen altijd al interesse gehad in samenwerkingen, o.a. met andere Belgische fruitveilingen, maar er was nooit een goede klik. Nu is er gekozen voor een samenwerking met Univeg voor H-Fruit en H-Ppack, waarbij ook het investeringsfonds AIF van Boerenbond mee participeert. AIF is eigenlijk de facilitator van het nieuwe concept. De veiling als coöperatie, met GMO- en alle andere ondersteuningen, blijft bestaan. Marc Rosiers, CEO van AIF vertelt: "We hebben hier in België een sterke horizontale bundeling en deze willen we mee integreren in sterke verticale netwerken. Deze samenwerking ondersteunt de positie van de Belgische producent en dit platform kan bijdragen tot diversifiëring van afzetkanalen. Het platvorm staat bovendien open voor andere telersverenigingen die hieraan willen deelnemen."

Univeg: Vergelijkbare samenwerking met Seald Sweet

Univeg is al meer dan 10 jaar geleden ook gelijkaardige samenwerking gestart met Seald Sweet, een citruscoöperatie uit Florida. Coöperanten van citrus zijn in 2003 een samenwerking aangegaan met Univeg. Via deze samenwerking hebben de coöperanten hun waren eveneens kunnen vermarkten buiten de VS en vind je citrus van het merk Seald Sweet bijvoorbeeld ook terug in België (Europa) maar ook in Zuid-Afrika. Francis geeft aan dat deze samenwerking nog steeds naar tevredenheid verloopt. "Voor hen betekende dit hetzelfde als voor Veiling Haspengouw: een uitbreiding van de afzetkanalen. Zo kunnen extra klanten worden bediend. Daarnaast kan het lokale en importproduct beter aan elkaar worden gekoppeld. Er wordt niets overgenomen, weggenomen, maar alleen zaken toegevoegd."

Sterker
"Veiling Haspengouw was al een tijdlang bezig met het heruitvinden van de strategie", aldus CEO Marijke Vanderstukken. Rusland was de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen. We zochten een vernieuwing op het verticale pad en waren op zoek naar een ander hoofdstuk. Met het veranderingsproject STAM2020 en deze nieuwe samenwerking denken we de juiste weg in te slaan en zullen we sterker staan als veiling. Ook de telers halen hun voordeel uit de nieuwe samenwerking. Zo krijgen zij een bredere markttoegang en een correcte prijs. De teler zal daarbij altijd het laatste woord hebben of hij zijn fruit wel of niet in de markt zet."

Luc Bels, voorzitter Veiling Haspengouw: "De telers waren het er vrijwel unaniem mee eens dat dit extra kansen zal bieden en gingen met een goed gevoel naar huis. We geloven allemaal dat deze nieuwe samenwerking goed is voor de toekomst. We staan in het begin van een nieuwe weg, er moet nog veel gebeuren."

Efficiëntere platforms

In de avond van 26 mei werden telers bijeengeroepen op de veiling en werd door Hein Deprez uitleg gegeven over de toekomstige situatie. Hein: "Haspengouw past perfect in de twee basisprincipes waarop Univeg werd gebouwd: ten eerste het creëren en organiseren van verticale stromen van de productie naar de markt en vervolgens de combinatie van verschillende stromen in efficiënte platforms voor onze klanten."

Juridische procedure
De veiling start meteen met de uitvoering van het versterkingsplan, waarbij de eerste initiatieven op korte termijn zichtbaar zullen worden. Haspengouw organiseert de komende maanden meerdere STAMcafés waarop alle telers en personeelsleden uitgenodigd worden om het versterkingsverhaal verder vorm te geven. De intentieverklaringen zijn ondertekend met daarin de belangrijkste afspraken over hoe we gaan samenwerken. De komende maanden volgt de juridische procedure die het partnerschap formaliseert. "Naar verwachting zullen we het nieuwe seizoen goed kunnen starten en zal alles eind augustus/begin september rond zijn", besluit Francis Kint.

www.veilinghaspengouw.be
www.univeg.com