"De vraag is of de traditionele stoplichtpaprika over tien jaar nog bestaat"
"Gelukkig hebben we kwalitatief een prima product. De temperaturen gaan omhoog en we gaan richting juni, dus de vraag zal alleen maar toenemen. Nu is er behoorlijk wat product op de markt, maar vanaf de zomer zullen er niet overdreven veel paprika's beschikbaar zijn. Al met al staat de markt er redelijk goed voor en zijn de verwachtingen positief", zegt Thijs. Hij noemt het opvallend dat de telers in het Spaanse Murcia minstens zulke hoge prijzen beuren als hun Nederlandse collega's. "De Spanjaarden hebben op dat gebied toch een goede positie opgebouwd. Dat zegt ook iets over de manier waarop wij onze paprika's verkopen."
"Vanuit de P8 signaleren we een aantal opmerkelijke marktontwikkelingen. Zo is er een behoorlijke prijzenslag in de retail gaande. We hebben bij de oprichting nog wel eens geroepen dat de prijzen van onze producten te hoog waren in de supermarkt, maar langzamerhand kunnen we gaan zeggen dat de prijzen op een te laag niveau liggen. Die toon is gezet door Aldi en Lidl in al onze belangrijke afzetmarkten. Daarmee zijn niet alleen de marges voor supermarkten verlaagd, maar is ons product ook minder waard geworden. Duitsland steekt er qua paprikaconsumptie altijd nog ver bovenuit en Nederland is een goede tweede. Het Verenigd Koninkrijk bleef lang achter, maar door de prijsdaling neemt hier de consumptie van paprika's wel toe", zegt Thijs.
"Een andere tendens is dat de 'stoplicht-paprika' waar we vijfentwintig jaar lang wereldberoemd mee zijn geweest, onder druk staat. De vraag is zelfs op deze stoplicht over tien jaar nog wel bestaat en wat dit voor gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de groene paprika, die wel veel in stoplichtverpakking maar nauwelijks los worden verkocht, terwijl met name de rode kleur juist aan populariteit wint. We zullen hier creatief op in moeten springen. Er zijn genoeg kansen, maar we moeten wel aan de slag", besluit Thijs.
t.jasperse@florpartners.nl
www.p-acht.nl