Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Epping Market Australië

Op de laatste dag van het PMA Fresh Connections A-NZ congres zijn een aantal rondleidingen georganiseerd voor de deelnemers. Ik heb meegedaan met de 'New Epping Market and Retail' rondleiding.

De eerste stop was de onafhankelijke winkelier La Manna, de grootste onafhankelijke supermarkt in Australië. De winkel bevindt zich in Essendon Fields in Melbourne. Het bedrijf begon met de verkoop van bananen en groenten en fruit en heeft daarna een succesvolle online winkel opgestart



Click here voor de fotoreportage.

Groenten en fruit in de winkel is allemaal van top kwaliteit en komt uit Australië, behalve de kiwi's die uit Nieuw-Zeeland komen. Alle producten zijn seizoensgebonden. De winkel verkoopt ook bereide producten en kant-en-klaar maaltijden. Deze worden allemaal in de winkel zelf klaargemaakt. Er worden vooral producten van lokale leveranciers verkocht.

Na recente problemen met de voedselveiligheid van geïmporteerde diepvriesbessen koopt La Manna momenteel alleen nog bessen in van lokale producenten. Deze worden ter plekke ingevroren. Alle private label producten verpakt het bedrijf zelf: 25% van alle producten uit de winkel behoren tot La Manna's private label.



Richard Bennett, de Technologie Manager van PMA A-NZ, gaf een korte toespraak over voedselveiligheid waarin hij uitlegde waarom risico analyse zo belangrijk is. Consumenten nemen aan dat wanneer zij iets kopen dit veilig is. Met veranderende trends, zoals het meer eten van rauwe groenten, kunnen consumenten ook meer risico's lopen. Om dit te voorkomen, zijn regelmatige controles nodig en moet het personeel een aantal hygiënische maatregelen in acht nemen.


Click here voor de fotoreportage.

De volgende stop was de New Epping Market die open zal gaan op 3 augustus. Dan'l Mackey-Almy gaf een toespraak over DMA Solutions. Zij legde uit hoe kleinere ondernemingen kunnen profiteren van fouten die door grotere bedrijven worden gemaakt. Als voorbeeld noemde ze de situatie van Tesco in het Verenigd Koninkrijk. Tesco heeft niet voldoende naar haar klanten geluisterd en niet voldoende veranderingen aangebracht om klanten tevreden te blijven stellen. Kleinere winkeliers kunnen dit wel heel sterk doen. Consumenten zijn geïnteresseerd in voedselveiligheid en de afname van afval. Macrotrends en demografie zijn belangrijk om in het oog te houden. Klanten stellen ervaringen op prijs tijdens het winkelen, zoals het proberen en proeven van producten. Ook informatie, die aan klanten wordt gegeven via de website of andere kanalen over de voedingswaarde van producten, is belangrijk om klanten te binden.



Na Dan'l gaf Eduardo Fragapane van Rand Transport een speech. Hij vertelde over de geschiedenis van zijn logistieke bedrijf en welke veranderingen ze hebben moeten implementeren om in een moderne markt te kunnen overleven. Het bedrijf bestaat uit twee takken, Rand Transport en Harris, en heeft veel geïnvesteerd in moderne technologie, bijvoorbeeld om brandstof te kunnen besparen en om de trucks onderweg te kunnen volgen.



Vervolgens kwam Peter Huskins van Shopability die vertelde over hoe men de concurrentie voor kan blijven op de snel veranderende retailmarkt. Volgens Peter moeten kleinere retailers zich af blijven vragen waarom klanten naar hen toe komen in plaats van naar grotere bedrijven. Goede kwaliteit groenten en fruit zullen altijd aantrekkelijk blijven voor consumenten. Klanten worden aangetrokken door rustieke, authentieke winkels, sterke merknamen en goede service. Sterke voorbeelden hiervan zijn Borough Market in Londen en The Eately in New York.



Als laatste nam Tristan Kitchener van Kitchener Partners het woord. Hij liet zien dat kleine retailers het steeds moeilijker krijgen op markten waar grote spelers ook aanwezig zijn. In Australië zijn ketens zoals Woolworhts, Coles en tegenwoordig ook Aldi, zware concurrentie voor kleinere, onafhankelijke winkels.



De tour eindigde met een bezoek aan de nieuwe markt, die tegen augustus klaar zal zijn. Bekijk het photo report voor meer informatie.