Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomaten zijn topproducten van Italië

Tomaten en hun derivaten waren de topproducten van 2014. Het heeft de Italiaanse AGF-export sterk doen stijgen en kende een omzet van 1,5 miljard euro. Dit meldt de Nationale Vereniging van Italiaanse Voedsel- en Groenteconserven (ANICAV).

Meer dan 60 procent van het product is bestemd voor de export. Slechts 40 procent, of 2 miljoen ton, is bestemd voor de binnenlandse markt. Hiermee blijven de Italiaanse tomaten hun rol als ambassadeur van Made in Italy-producten vervullen en de Italiaanse keuken wereldwijd vergroten. Volgens cijfers, die zijn gepubliceerd door het World Processing Tomato Council (WPTC,) werd er 4,9 miljoen ton tomaten geproduceerd in Italië in 2014. Het totaal van de Europese productie bedraagt 9,8 miljoen ton. Italië produceert dus 50,2 procent van de totale Europese tomatenproductie.

ANICAV-voorzitter Antonio Ferraioli: "Als we de cijfers van 2013 en 2014 vergelijken zien we dat Duitsland de grootse importeur is met een import van meer dan 372.000 ton ter waarde van € 285 miljard en een marktaandeel van 20,3 procent. Het wordt gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 15,6 procent van de export, Frankrijk met 8,6 procent en de Verenigde Staten met 6 procent. Japan staat op de vijfde plaats met een aandeel van 5,6 procent ter waarde € 85 miljoen. Rusland is een van de snelst groeiende nieuwe markten met een 17,2 procent hogere importcapaciteit. De meest populaire producten wereldwijd zijn hele of gesneden gepelde tomaten met een export van bijna 2 miljoen ton. De waarde steeg met 6,1 procent ten opzichte van 2013. Dit bewijst dat ook in periode van crisis de consument kiest voor kwaliteit. Op de nieuwe markten steeg de gepelde tomatenexport vooral naar Aziatische landen met een stijging van 6 procent.
Bron: agi.it
Publicatiedatum: