"In Dubai wordt het al de nieuwe 'superfood' genoemd en de vraag neemt elk jaar toe. Zeekraal wordt zowel in kassen als in de volle grond geteeld en de beschikbaarheid is er het hele jaar door. Griekse consumenten waarderen het niet alleen om de gezonde eigenschappen, maar ook voor de zoute smaak en de knapperigheid, veelal in combinatie met de Griekse drank Ouzo. Het is ook populair als ingrediënt voor salades in combinatie met vis of in omeletten," aldus mevrouw Noni, vertegenwoordiger bij Ikonomoudi.
"De omzet neemt elk jaar toe, vooral naarmate het product beter bekend wordt. In Griekenland wordt het gedistribueerd naar retailers en supermarkten en voor de exportmarkt hebben we een directe lijn naar de importeurs. Landen als Duitsland, Italië en Bulgarije kopen het vers."
Op de binnenlandse markt blijft zeekraal populair in de horeca, die goed is voor ongeveer 60% van de totale omzet. Ikonomoudi is van plan om het product in oktober in Frankrijk en Nederland te lanceren.
Meer informatie: