Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Import en export van essentieel belang

Fresca richt zich meer op supermarktketens en discounters

Economische crises, politieke geschillen en oorlogen beïnvloeden de handel over de hele wereld. "De import en export wordt steeds veeleisender," zegt John Symeonides, CEO van Fresca GmbH, "de vraag naar groenten en fruit neemt gestaag toe." Om te kunnen overleven, hebben veel bedrijven hun eigen strategieën ontwikkeld. Symeonides: "We proberen onze kosten en uitgaven zo laag mogelijk te houden. Tegelijkertijd moeten de klanten de beste kwaliteit en een goede service krijgen. Dat is nogal een moeilijke taak, maar we moeten niet opgeven."


John Symeonides, CEO van Fresca GmbH

Het hele jaar door Cypriotische aardappelen
Het hoofdkantoor van Fresca is gevestigd in Cyprus. "Hier hebben we een verpakkingsfaciliteit voor aardappelen en we zijn een partnerschap aangegaan met een verpakkingsbedrijf voor Cypriotische citrusvruchten, zoals grapefruit, sinaasappelen en mandora's," aldus Symeonides. Deze producten zijn de pijlers van Fresca GmbH. De andere is de import en export van groenten en fruit uit Nieuw-Zeeland, Costa Rica, China, Colombia en Italië. "Het hele jaar door levert Fresca Cypriotische aardappelen."

Einde aan import door kredietcrisis 
"We exporteren meestal naar Europese landen met uitzondering van Spanje en Portugal", aldus de CEO. In de afgelopen jaren stond de import van Fresca op een laag pitje. De slechte economische situatie van Cyprus is daarvoor de belangrijkste reden. "We waren ooit de grootste importeur in Cyprus. Maar als gevolg van de economische crisis waren we gedongen om de import te laten varen. Momenteel richten we ons op de export van Cypriotische goederen."

"De sancties tegen Rusland heeft ons veel gekost"
Fresca exporteert vooral biologische gember, bananen, appelen en walnoten naar de Duitse markt. "We exporteren ook veel Egyptische goederen zoals tafeldruiven, aardbeien en sinaasappelen." Een belangrijke markt was Rusland. "De sancties tegen Rusland heeft ons veel gekost," stelt Symeonides, "we verloren een hele markt. Deze kun je niet direct vervangen. Voor de crisis domineerde Cyprus de mandora export naar Rusland."


Fresca's grapefruit en aardappelen uit Cyprus

Een goede omzet ondanks de problemen
Toch kunnen we niet klagen, stelt Symeonides. "De omzet is dit jaar goed geweest. Natuurlijk ondervonden we problemen als gevolg van de dollarcrisis, maar we proberen om een ​​greep te krijgen op de wisselkoers." Een belangrijk element voor een succesvol bedrijf is het klantenbestand. Symeonides legt uit: "Het is belangrijk om een ​​goede en betrouwbare klantenbasis te hebben in de Duitse markt," zegt Symeonides. "Dit is de grootste uitdaging in Duitsland. We richten ons nu op de supermarktketens en discounters." Fresca zet ongeveer 95 procent om in samenwerking met supermarkten in heel Duitsland.

Verwachtingen: Stabiele prijzen binnen het druivenseizoen
"Als het weer goed is, wil de klant pruimen, perziken en meloenen. Als het weer slecht is, wenden zij zich tot andere producten. Dit beïnvloedt de stemming en koopgedrag." De concurrentie op de Duitse markt is enorm. "Er zijn een heleboel importeurs en de prijzen zijn zeer concurrerend. Maar als de producten onder controle zijn, kun je een positieve invloed op de prijzen uitoefenen." Symeonides verwacht toenemende en stabiele prijzen aan het begin van het druivenseizoen in Egypte. "Vorig jaar stond de markt onder zeer hoge druk. Ondertussen is de markt versoepeld en verwachten we een betere deal. De markt zal dit seizoen stabieler zijn."

De Aziatische markt kost tijd
Veel Europese exporteurs betreden nieuwe markten door de problemen met de Russische markt. De Aziatische markt heeft veel potentieel, maar niet voor Fresca. "In het verleden hebben we het geprobeerd, maar dat heeft ons te veel tijd gekost," aldus Symeonides, "de markt is zeer ingewikkeld en er zijn te veel beperkingen. De Aziatische markt wordt voornamelijk gedomineerd door de Verenigde Staten of Zuid-Afrika."

"Een tevreden klant" is het belangrijkste doel
De Cypriotische zakenman hoopt dat hij en zijn producten in de toekomst kunnen voldoen aan de eisen van zijn klanten. "Dat is de hoogste doel: de prijs, de kwaliteit en de service moeten het recht geven op overleving als een handelaar op de markt. Als de klant tevreden is dan zijn wij dat ook."

John Symeonides
Fresca GmbH
Pflugstraße 2, 40470 Düsseldorf
Tel. +49 (0)211 6878510
fresca@cytanet.com.cy
www.fresca-germany.de
Publicatiedatum: