Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Reactie Jan Prinsen: "Zonder fusie gaan ze het elkaar heel moeilijk maken"

Ahold en Delhaize bevestigen gesprekken

Ahold bevestigt dat het verkennende gesprekken met Delhaize Groep is aangegaan met het oog op de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen. Deze gesprekken kunnen al dan niet leiden tot een toekomstige transactie. De onderneming zal, voor zover die er zijn, materiële ontwikkelingen bekendmaken in overeenstemming met de geldende regelgeving.

Reactie Elbert Dijkgraaf
De retail wordt machtiger. SGP-Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf verwacht niet dat mededingingsregels een dergelijke fusie in de weg zullen staan. "Het bericht geeft wel aan dat op retailniveau sprake is van doorgaande concentratie. En dus krijgen ze meer macht. Het is daarom van belang dat telers en telersorganisaties meer ruimte krijgen om samen te werken en afspraken te maken. We doen daar als SGP regelmatig concrete voorstellen voor. Dat blijven we doen", meldt GF Actueel.

Reactie Jan Prinsen
Volgens Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute zou de fusie een goede zaak zijn. "Albert Heijn wil toch al verder uitbreiden in België. Stel dat er geen samenwerking zou zijn, zouden ze het elkaar heel moeilijk gaan maken. Maar een fusie daarentegen heeft veel voordelen en bespaart kosten. Qua assortiment kunnen ze elkaar nog aanvullen. Het AH-assortiment is over het algemeen minder diep dan dat van Delhaize. Bij Delhaize zie ik in de zomer 35 soorten tomaten, bij AH maximum 15." Hij is van mening dat AH het goed doet in België en sterk is in de assortimentsindeling van hun winkels. Daar kan Delhaize weer uit leren." Volgens hem zijn andere retailers niet bang voor de gevolgen van deze fusie. "We zitten nu toch al met de meeste winkels per inwoner. En of dat nu een AH of een Delhaize of een andere supermarkt is, dat maakt weinig uit." De vraag is natuurlijk: komt er één formule of blijven beide formules bestaan op langere termijn?

Geen prijsdaling
Hij verwacht niet dat door de fusie de retailprijzen in België gaan dalen. "Mogelijk gebeurt juist het omgekeerde. Colruyt reageert zowel op alles van Delhaize als alles van AH, dus de Colruyt klant is dit een goede zaak. Voor Colruyt wordt het mogelijk makkelijker, ze hoeven nu op een concurrent minder te reageren. Alle retailers zijn aangesloten bij internationale aankoopgroeperingen. Ik geloof niet dat er nog goedkoper kan worden ingekocht." Ook voor AGF verwacht hij geen prijsdaling. "Er wordt veel gesproken over een prijzenoorlog, maar in feite is die er niet echt geweest. De manier van prijssetting is veranderd, er wordt nu veel extremer gestunt met groenten en fruit in vergelijking met vroeger. De gewone prijzen daarentegen zijn hoger geworden dan in het verleden. Het lijkt me voor retailers juist beter om de prijzen over het algemeen te verlagen en niet zulke stuntprijzen te gebruiken. Als alle AGF goedkoper wordt, zal de consumptie stijgen."

Volgens hem is de fusie niet eerder gelukt omdat het winkellandschap er tegenwoordig stukken anders uitziet. "Zo was Albert Heijn toen nog niet eens aanwezig in België. Wie weet komt Jumbo ook nog wel richting de Belgische markt. Hoe gaan ze die opvangen?"

Voor meer informatie:
Voor meer informatie:
Belgian Fresh Food Institute
Jan Prinsen
Tel: (+32) 0-477 252372
belgian.fresh.food.institute@gmail.com
www.belgianfreshfoodinstitute.be