Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lufa Farms

Wekelijks 5.000 groentenpakketten uit Canadese dakkas

Tholen - Dakkassen zien er fantastisch uit en het idee van lokaal produceren en leveren klinkt als een gegarandeerd succes. Toch is het managen van zo'n bedrijf lastiger dan het lijkt. De rentabiliteit is een probleem en steeds meer daktelers verlaten de sector weer. Een uitzondering is het Canadese bedrijf Lufa Farms.

Lufa Farms is opgericht in 2009 door ondernemer Mohamed Hage en zijn team. Zijn filosofie is lokaal en duurzaam groenten te telen en dit direct aan consumenten te leveren via groentenabonnementen en een online marktplaats. Hij bracht een team bij elkaar en de groep vond een geschikte locatie in Ahuntsic, Montreal. In 2010 begon daar de bouw van de eerste kas (13.000 meter²) en in 2011 werden de eerste groenten geoogst. In 2013 breidde het bedrijf uit met een Ultra-Clima kas van 4.000 meter² op een dak in Laval.



Lufa Farms in Ahuntsic. Klik hier voor de volledige fotoreportage bij Lufa Farms.

Lufa Farms is 's werelds eerste commerciële dakkas. Het lijkt misschien een bedrijf als andere, maar is fundamenteel anders. Dat verschil zit in de vermarkting van de producten. Ze vertrouwen volledig op de rechtstreekse verkoop aan consumenten via een abonnement. "We willen de keten verkorten en meer gezond en duurzaam eten direct beschikbaar te maken voor de consument", vertelt manager Leon Alsemgeest. "We oogsten alleen op bestelling en bezorgen nog dezelfde dag. Op die manier eet de klant verser, ervaren ze een betere smaak en ontvangen ze een duurzamer product."

Makkelijk gezegd, maar hoe werkt het in de praktijk? "We telen en testen heel veel verschillende gewassen. Van vleestomaat tot pruimtomaat, oude rassen en cherry's", somt Alsemgeest op. "We hebben paprika's, hete pepers, komkommers en verschillende bladgroenten en verse kruiden. Klanten kunnen zich abonneren en dan krijgen ze wekelijks een pakket lokaal geteelde groenten."

Klanten kunnen hun bestelling personaliseren: producten die ze niet willen, hoeven ze niet af te nemen en ze kunnen zo veel producten als ze willen, toevoegen. "Tot middernacht kunnen ze hun wensen doorgeven. We beginnen om 5 uur 's ochtends met de oogst." Volgens Alsemgeest wordt alleen geoogst wat er besteld is. "Onze teeltmanager maakt een oogstprognose. Daarop wordt het online assortiment aangepast. De werknemers in de kas krijgen weer een klantspecifieke e-mail over wat ze moeten oogsten."



Een oogstmedewerker tussen de paprikaplanten. Ze worden geteeld op substraat: steenwol potten op coco peat matten. Als je goed kijkt, zie je ook de biologische gewasbescherming hangen.

Samenwerken
Lufa werkt samen met verschillende andere lokale telers en bedrijven om een compleet boodschappenpakket aan te kunnen bieden. "Abonnees kunnen online producten toevoegen, zoals vers brood, chocolade, vis, vlees, zuivel en zelfs shampoo. Allemaal van lokale bedrijven in Quebec. In ons distributiecentrum, gelegen onder de kas in Anhuntsic, verzamelen we alle producten en worden de pakketten samengesteld. Om 11 uur gaan ze naar een van de 200 lokale pick-up points. Verser kan niet."




Teeltmanager Lauren Rathmell met Operations Manager Leon Alsemgeest.

5.000 manden
Lokale consumenten reageren enthousiast op de service van Lufa Farms. "We begonnen 4 jaar geleden met 300 manden per week. Nu zijn dat er 5.000," zegt Alsemgeest. Volgens hem is het de combinatie van vers en lokaal die werkt. "Ons klantenbestand is zeer breed. Mensen die heel bewust met hun voeding omgaan en foodies, maar ook gewone families en jongeren. Ze willen weten waar hun eten vandaan komt en hoe het geteeld is en daarom nodigen we ze regelmatig uit op onze faciliteiten. Dan laten we zien hoe we werken: op substraat, zonder gebruik van chemische gewasbescherming en met een geïntegreerde aanpak. Dat toont meteen hoe duurzaam het precies is."

Aan de slag
Aan de slag bij Lufa Farms? Ze zoeken momenteel een Greenhouse Operations Manager. Bekijk de vacature hier.

Publicatiedatum: