Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ABN Amro visie op de groenteketen

"Telers moeten kiezen: kostprijsleiderschap, gesloten keten of trusted leverancier"

Groentetelers moeten een keuze maken: gaan ze voor kostprijsleiderschap, partner in een gesloten keten of trusted leverancier? Dat schrijft ABN Amro in de Visie op de Groenteketen. De keuze is een gevolg van consolidatie in de groenteketen, die volgens de bank de komende jaren verder zal doorzetten. "Dit heeft verdere schaalvergroting en internationalisering tot gevolg. Belangrijk aspect hierbij is herpositionering. Via telersverenigingen, fusies en overnames en handelsclusters zullen krachten meer gebundeld en kennis gedeeld moeten worden."

Ontwikkelingen: meer voor minder
In die Visie op de Groenteketen staat de bank stil bij de ontwikkelingen in de sector, als de schaalvergroting in zowel open teelt als teelt onder glas. Binnen het segment glasgroenten is het aantal bedrijven in de afgelopen 15 jaar met bijna 60% afgenomen, bij een areaalstijging van 15% over dezelfde periode. Voor vollegrondsgroenten geldt over dezelfde periode een halvering van het aantal bedrijven bij een areaalstijging van bijna 10%. Belangrijkste reden voor de schaalvergroting is het nastreven van kostenefficiency en aansluiting bij de consolidatie bij de retailpartners bij onder druk staande opbrengstprijzen.

Ondermaatse prijsvorming
Over 2014 was de prijsontwikkeling van de meeste groenteproducten ondermaats. Nederlandse telers zijn voor de prijsvorming grotendeels afhankelijk van de exportmarkt. Door goede oogsten in Nederland en in de belangrijkste concurrerende landen is er, mede door de voedselboycot vanuit Rusland, veel aanbod op de markt gekomen waardoor de opbrengsten verder onder druk zijn komen te staan. Doordat ook de energiekosten zijn gedaald is het totale rendement voor met name glasgroenten nog enigszins op peil gebleven.

Handel in en verwerking van groenteproducten
De (groot)handel in groenteproducten kenmerkt zich door een groot aanbod van handelspartijen. Vaak is de afzet van kleinere handelaren gericht op de (regionale) foodservicemarkt. De grotere (inter)nationaal opererende handelspartijen en verwerkende bedrijven zijn in beperkte hoeveelheid aanwezig en richten hun pijlen met name op de afzet via de (internationale) retail.

Voor handelshuizen is het belangrijk dat zij jaarrond product kunnen leveren. Hierdoor wordt veel groente geïmporteerd om het assortiment aan te vullen. Goede inkoop, efficiënte logistiek en duurzaamheid zijn hierbij belangrijke succesfactoren. Het leeuwendeel van de groenteproducten wordt geëxporteerd. Hierbij zijn Duitsland en het Verenigd Koninkrijk onze belangrijkste afnamepartners met een gezamenlijk belang van 45%.

Omzetcijfers voor de groente-industrie en –handel vertoonden een krimp in 2014. Vanwege het grote aanbod is het lastig om marges vast te houden.


Bekijk de uitvergroting hier


De visie – samenwerken om te overleven

De komende jaren zal de consolidatie in de keten verder doorzetten. Dit heeft verdere schaalvergroting en internationalisering tot gevolg. Belangrijk aspect hierbij is herpositionering. Via telersverenigingen, fusies en overnames en handelsclusters zullen krachten meer gebundeld en kennis gedeeld moeten worden. Telers van groenten moeten bovendien een duidelijke keuze maken voor kostprijsleiderschap, partner in een gesloten keten of trusted leverancier.

Nederlandse handelaren en verwerkers van groenten zullen meer nadruk moeten leggen op het kwaliteits- en gezondheidsaspect van groenten. Door dit te doen, zal Nederlands product een voorsprong behalen in de concurrentiestrijd met product afkomstig uit landen waar een lagere kostprijs behaald kan worden en teelt- en werkomstandigheden van een ander niveau zijn. Naast kwaliteit moet de focus komen op excellente logistieke processen van de bron tot de eindgebruiker.

De dalende trend in de consumptie van groenten en fruit binnen Europa dient te worden tegengegaan door meer en beter naar de consument te luisteren en in te spelen op zijn behoeften en wensen. Dit kan tot uiting komen door producteigenschappen aan te passen en ook de marketing speelt hierin een belangrijke rol. Door trends op het gebied van gemak, gezond, gevarieerd en duurzaam te volgen ontstaan nieuwe kansen voor de groenteketen.


Lees de complete visie op de Groenteketen hier.
Publicatiedatum: