"Internationele inkopers voorwaarde voor succesvolle beurs"
Beurzen voor diverse sectoren
Freskon werd georganiseerd in het Thessaloniki Exhibition Centre, waar TIF Helexpo eigenaar van is. "De organisatie startte in 1926 als Helexpo en organiseerde toen 1 grote beurs per jaar. Wij organiseren nu gemiddeld 15 beurzen per jaar, voor allerlei belangrijke sectoren in Griekenland. Deze vinden plaats in Thessaloniki en daarnaast in Athene. Als het gaat om beurzen focust Griekenland zich over het algemeen op de Balkan-landen. Onze beurzen hebben allemaal een internationaal karakter. Op Freskon kwamen ruim 4.000 bezoekers vanuit de hele wereld."
Specifiek voor AGF-sector
Een specifieke AGF-beurs bestond nog niet in Griekenland. "Er was steeds meer vraag naar. Deze sector is samen met het toerisme heel belangrijk voor ons land. Ondanks de crisis doet de AGF-sector het nog vrij goed. We merken dat ze zich meer op het buitenland willen richten, dus daarom hebben we Freskon georganiseerd." Enkele jaren geleden organiseerde een andere Griekse partij een meer algemene agro-beurs. "Dit event was heel erg tegengevallen, dus we moesten bijna 'vechten' om hier standhouders binnen te krijgen. Gelukkig hebben we na hard werken het vertrouwen gewonnen van bijna 200 deelnemers. Veel belangrijke Griekse spelers uit de AGF-sector waren hier aanwezig." De AGF-sector was nieuw voor hem. "Iedereen kent natuurlijk wel Fruit Logistica. Er zijn veel grote bedrijven die daaraan deelnemen, maar voor kleinere bedrijven is dat moeilijker. Doordat er zo veel standhouders en bezoekers op Fruit Logistica aanwezig zijn is het voor kleinere partijen lastiger om deals te sluiten."
Matches
Hij vervolgt: "Om je te onderscheiden, moet je echt unieke punten hebben tijdens en naast de beurs. Wij hebben de focus gelegd op het maken van de juiste matches tussen standhouders en bezoekers. Het doel is namelijk dat onze standhouders goede deals kunnen sluiten." Naast de beurs werden dan ook parallel-events georganiseerd. "Zo hadden we een speeddate-event met internationale supermarkten georganiseerd en konden mensen het Cherry Congres bezoeken. Daar was enorm veel interesse voor. We zorgden daarnaast voor internationale kwalitatieve inkopers waarmee standhouders konden afspreken."
Het verschil maken
Hij benadrukt dat ze geen beurzen organiseren om ze maar te organiseren. "Het is hard werken om een beurs aantrekkelijk te maken voor zowel standhouders als bezoekers. Je moet echt het verschil maken. Bedrijven worden steeds selectiever bij welke beurzen ze deelnemen. Maar je moet ook denken aan de toekomst en van veel beurzen zijn meerdere edities. Ik geloof dat deze eerste editie van Freskon zeer geslaagd is. Ook volgend jaar zal het event weer plaatsvinden. Doordat we Freskon wereldwijd hebben gepromoot, is het ondertussen al meer bekend geworden en verwachten we de tweede editie nog meer interesse." Hij denkt in het belang van de sector. "Als deze beurs geen goede invloed zou hebben op de sector, zouden we hem niet nog eens organiseren. Onze standhouders zijn tevreden, dus we hebben er een goed gevoel over."
Klik hier voor een fotoreportage van de beurs Freskon
Voor meer informatie:
Andreas Daroudis
TIF Helexpo
154 Egnatia str.
546 36 Thessaloniki - Greece
T: +30 2310291143
F: +30 2310 291663
daroudis@helexpo.gr
www.helexpo.gr