Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe kansen voor zachtfruit Zaltbommel

Boudewijn van der Wal (46), hoofd marketing en sales van de Veiling Zaltbommel, staat mee aan de wieg van nieuwe marktkansen voor zachtfruit."Bessen, frambozen, bramen en ander zachtfruit is onze hardst groeiende productgroep. Juist dan moet je naar nieuwe afzetconcepten zoeken waarmee onze telers zich kunnen onderscheiden."

"Veiling Zaltbommel en Glastuinbouwpact kwamen tot de conclusie dat het goed is, eens een deskundige van buitenaf naar onze groep zachtfruitproducten te laten kijken. We zijn van oudsher een zachtfruitveiling, Bommelerwaard en Maas en Waal hebben daar al een eeuw traditie in. Maar om je product goed te blijven verkopen moet je vernieuwen. Daarvoor hebben we eerst een strategische sessie gehad over de positionering van onze producten in de markt met de Conceptfactory in Den Bosch. Die werd gevolgd door een brainstormbijeenkomst waaruit we een concept willen halen over product en afzetproces. Die conceptgedachten hebben we geformuleerd. Die worden nu vertaald in een idee en een visualisatie daarvan."


"Wat we zoeken is een afzetconcept dat onze telers helpt zich te onderscheiden. Er is veel vraag naar zachtfruit door consumenten, maar die consumenten zijn steeds op zoek naar nieuwe inspiratie die hen tot kopen aanzet. Zachtfruit is immers een impulsproduct, je ziet het en denkt: lekker! En dan wordt het gekocht. Hebben we een concept dan volgt het maken van keuzes op gebied van ontwikkeling, communicatiestrategie en wordt het geheel vertaald naar commercieel haalbare toepassingen. Dat hoeft niet per se een nieuwe vrucht te zijn, al kun je denken aan het vinden van een nieuwe smaak. Die zijn er wel, maar aan elke nieuwe vrucht zit tegelijk ook weer een nadeel op gebied van bijvoorbeeld bewaring."

"Onze Elsanta-aardbei en de Kwanza-framboos zijn prima, dat vindt de consument ook. Maar we willen er iets nieuws mee om ons te onderscheiden. Wat dat dan wordt, weten we niet. Zover zijn we nog niet, we tasten nog naar de goede oplossing. Dat is een beetje ongemakkelijk als je gewend bent op een veiling als deze met zekerheden om te gaan. Maar het is toch ook wel weer goed eens zo'n proces mee te maken."

Bron: Glastuinbouwpact Bommelerwaard


Voor meer informatie:
Boudewijn van der Wal
Veiling Zaltbommel
Stationsweg 28
5301 KH Zaltbommel
Tel.: (0418) 57 99 11
Fax: (0418) 57 92 13
www.veiling-zaltbommel.nl
Publicatiedatum: