Een unieke mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in deze uitdagende markt en te spreken met de normaal gesproken lastig te bereiken inkopers. De focus ligt op innovatieve (verwerkte) agro-food producten. Bent u een MKB'er en denkt u aan uitbreiding richting het Verenigd Koninkrijk? Dan is dit uw kans!
Conceptprogramma retailmissie
Eind mei: Voorbereidende workshop (1 dagdeel) in Nederland over bijzonderheden VK markt en werkwijze van Britse inkopers, verzorgd door Britse branchedeskundige. Terugkoppeling over individuele bedrijfsprofielen van de deelnemers aan de missie.
Dag 1:
- Bezoek aan enkele winkels in verschillende marktsegmenten waar nieuwe ontwikkelingen te zien zijn (food to go, counters met vers bereide maaltijden in supermarkten, e-retail).
- Bezoek retailers met ontmoeting inkopers
- Avond: Presentatie door Nederlands/Brits agro-food bedrijf en netwerk bijeenkomst met Britse agro-food bedrijven uit Londen en omgeving.
Dag 2:
- Bezoek van retailers/food service ketens in Londen met presentaties over ontwikkelingen in het bedrijf en pitches van deelnemende bedrijven bij inkopers. Avond: Reis naar de Midlands.
- Bezoeken retailers/food-service bedrijven in de Midlands met presentatie door bedrijven en ontmoeting met inkopers.
- Avond: reis terug naar Nederland.
Er is plaats voor 15 tot 20 deelnemers. De deelnemers dragen zelf de reis- en verblijfkosten en betalen daarnaast een eigen bijdrage van 500 euro. Toegang tot de voorbereidende workshop is beperkt tot bedrijven die aan de missie deelnemen.
Meer informatie en aanmelding via LON-LNV@minbuza.nl of 0044 20 7590 3279
Waarom het Verenigd Koninkrijk?
- Hoogontwikkelde markt met 64 miljoen mensen
- Omzet Food Retail 106 miljard GBP per jaar, zeer competitief en geconsolideerd
- Omzet Food Service 81 miljard GBP per jaar, consolidatie en ketenintegratie gaande, verschuift van traditionele pub naar trendy outlets
- Londen en Zuidoosten, 20 miljoen mensen
- Midden Engeland (Midlands), 15 miljoen mensen
- Zelfvoorzienendheid agro-food in VK 62% en dalende
- Nederland grootste exporteur van agro-food en tuinbouw naar VK, 7 miljard euro, 12,2 % van de import
- Toegevoegde waarde VK 56 cent per euro. EU gemiddelde is 36 cent
- Traditionele exportproducten agro-food: Varkens- en kippenvlees, groenten en fruit, verwerkte producten
Consument: Prijs, Innovatie, Gemak, Gezondheid, Natuurlijk, Lokaal, Dierenwelzijn
Markt: Concurrentieslag, Prijzenoorlog, Ketenverkorting (transparantie, kostenbesparing), Sterke opkomst e-retail (groei 15 % p/j), Top v.d. markt (2 – 5 %) en prijsvechters (15 – 20 %) winnen marktaandeel, de middenmoot verliest
Kansen
Innovatieve producten: m.n. in convenience en gezondheid, verrassende niet traditionele innovaties (fusion).
Wat verder aan bod komt: Toeleveranciers voor de verwerkende industrie. Vermarkten van Nederlandse kennis en innovaties bij MKB.
Voor meer informatie:
www.hollandUKTrade.nl
www.agroberichtenbuitenland.nl
www.agrifoodinternational.nl