Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"directeur Raúl Calleja: "Beurs uitgesteld om overlap PMA te voorkomen"

Fruit Attraction verwacht 1.000 exposanten en 50.000 bezoekers

Fruit Attraction verwacht voor de editie van 2015 maar liefst 1.000 exposanten en 50.000 bezoekers uit meer dan 90 landen te verwelkomen. In een interview met Raúl Calleja, directeur van Fruit Attraction, bespreken we de belangrijkste doelstellingen en ontwikkelingen en het groeiende aantal internationale bezoekers van de Fruit Attraction.

"Fruit Attraction wordt steeds meer een essentieel platform voor de hele Europese groenten- en fruitsector. De maand oktober is over de hele wereld de sleutel om leveringscontracten te sluiten en het feit dat het zal worden gehouden in Madrid, de hoofdstad van een van de grootste leveranciers wereldwijd, geeft vele internationale retailers de mogelijkheid om ons te bezoeken," aldus Calleja. "Dit leidt ook tot meer samenwerking met partners in andere niet-Europese landen."

Potentieel voor operatoren in BRIC-landen, het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Azië
Afgelopen zomer dwong de Russische boycot de Europese sector tot diversifiëring naar andere exportmarkten buiten de EU. Calleja wijst erop dat de Indiase en Chinese markten steeds interessanter zijn voor de Europese export. "De groenten- en fruitrassen die vandaag beschikbaar zijn, hebben een steeds langere houdbaarheid. Samen met de innovaties van verpakkingstechnieken en -methoden kunnen we ons meer en beter richten op verre markten," legt hij uit.

"Azië, samen met de BRIC-landen, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika zullen zich focussen op de B2B Fruit New Markets: een vergaderruimte binnen de beurs voor handelaren en inkopers van markten buiten de EU.



Dit jaar geen overlap met de PMA Fresh Summit
In tegenstelling tot de vorige editie zal de Fruit Attraction eind oktober (28 tot 30) worden gehouden om overlap met de PMA Fresh Summit, gehouden tussen 23 en 25 oktober in Atlanta, te voorkomen. Dit is enorm belangrijk voor de Latijns-Amerikaanse markten. Volgens Calleja moet er met vele factoren rekening worden gehouden. "De PMA is een zeer belangrijke beurs voor de groenten- en fruitsector in Noord- en Zuid-Amerika. Om die reden hebben we onze beurs een paar dagen uitgesteld zodat iedereen beide evenementen kan bijwonen."

Drie nieuwe sectoren op de beurs
Met het doel om internationaal te groeien, zal het evenement drie nieuwe sectoren de ruimte bieden om zichzelf te profileren. "De groeiende internationale vraag naar biologische producten heeft geleid tot de introductie van de organieke HUB, een ruimte voor bedrijven, die actief zijn in de biologische sector. Bovendien zullen we onder andere een logistieke omgeving introduceren. Ten slotte zal de TECH4FRUIT ruimte bieden aan de presentatie van technologische innovaties om de productiviteit en de kwaliteit van groenten en fruit te verbeteren," aldus Calleja.



Bovendien zal de beurs een 'Stone Fruit Attraction'-workshop hebben. Daarbij wordt er voor de eerste keer het 'International Kaki'-congres gehouden. "We overwegen ook nog een speciale ruimte voor kiwi's," zegt Calleja. "Onze taak is om bij elke editie de belangrijke sectoren te identificeren. We zijn ervan overtuigd dat er mogelijkheden liggen om de banden tussen vraag en aanbod in de verssector te versterken."

Concurreren met Fruit Logistica?
Volgens de laatste cijfers is er een toename van het aantal Spaanse exposanten op de Fruit Attraction, terwijl dit aantal op de meest recente editie van de Fruit Logistica daalde.



"Er zijn verschillen in de deelnamekosten en in het bezoekersprofiel door de data waarop ons evenement plaatsvindt. Om deze reden zijn de Spaanse stands niet zo massaal aanwezig op Fruit Logistica."

"Ik denk niet dat we moeten concurreren met Fruit Logistica. Zolang er ruimte is voor een aantal evenementen, die verschillende tijden van het jaar en de verschillende producten tentoonstelt, zal dit een stuk interessanter zijn voor iedereen," concludeert Calleja.
Publicatiedatum: