SVO: maatschappelijke trends als basis voor food-opleidingen
In twee jaar tijd zijn álle opleidingen van SVO vakopleiding food uitgebreid tegen het licht gehouden en op diverse punten aangepast en doorontwikkeld. "Drie belangrijke 'toptrends' zijn van grote invloed op de ontwikkeling van de foodbranche", stelt Walter de Waal, directeur SVO kenniscentrum food. "Om te beginnen krijgen vergrijzing en ontgroening steeds meer impact op scholing, werk en de arbeidsmarkt. Vanuit SVO ontwikkelen we daarom nu al een nieuwe mix in onderwijsvormen, zoals 'blended learning': modern onderwijs met respect voor verschillen in persoonlijke achtergrond en cultuur, maar ook leeftijd en digitale vaardigheden."
Goede vakmensen zijn schaars
Een tweede ontwikkeling is dat goede vakmensen steeds schaarser worden. De uitstroom van mensen in de foodbranche is hoger dan de instroom. Er verdwijnt daardoor voortdurend vakkennis uit de branche, constateert De Waal. "Bovendien zien we steeds minder jongeren kiezen voor de doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo, terwijl deze beroepsroute dé kans biedt om door te groeien naar een hogere opleiding en functie en daarmee naar een goede baan. Het is cruciaal dat onderwijs en bedrijfsleven jongeren warm maken voor een loopbaan in de foodbranche."
De macht aan de consument
De derde toptrend is de verschuiving van de 'macht' naar de consument. Waar vroeger vooral A-merken en meer recent supermarkten de markt dicteerden, neemt de consument van nu het initiatief. "De consument bepaalt zélf wat hij koopt, waar hij het haalt en hoe en wanneer hij het wil consumeren. Aanbieders van versproducten zullen hier zo slim mogelijk op in moeten spelen. Daarom maken we marketing tot een belangrijk deel van onze vakopleidingen. We werken met actuele cases over de kracht van internet, de inzet van technologie en transparante communicatie", aldus De Waal.
Versspeciaalzaak: vakmanschap terug op de winkelvloer
Mede als gevolg van de drie toptrends, staat de versspeciaalzaak voor een uitdaging bij het opleiden en ontwikkelen van medewerkers. Vakmanschap wordt weer bewust terug naar de winkelvloer gehaald. Daarbij hoort een goed verhaal en advisering voor thuis. De hoge verwachtingen van de consument vraagt veel van medewerkers, leidinggevenden en ondernemers. De vakman en zijn medewerkers zijn bij voorkeur professionele allrounders: als sparringpartners, verrassende presentatoren en creatieve traiteurs die ook nog eens over ongekend vakmanschap beschikken.
Kenniscentrum gaat over naar SBB
Per 1 augustus 2015 gaat het kenniscentrum van SVO, net als alle andere kenniscentra in Nederland, over naar de Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). "Dat betekent echter niet dat onze afstemming op het bedrijfsleven verdwijnt", licht De Waal toe. "Als het aan ons ligt, maken we die verbinding alleen maar sterker. Zodat het aanbod van SVO als opleidingsexpert voor vakmensen in food, ook in de toekomst perfect aansluit op de vraag vanuit de markt. Niet voor niets onderscheidt die naadloze aansluiting op de praktijk ons al jaren in positieve zin van de ROC's en andere mbo-instellingen. Met de uitgave van onze trendmonitor onderstrepen we dat."
Over SVO vakopleiding food
SVO vakopleiding food leidt vakmensen op voor slagerijen, visspeciaalzaken, groentespeciaalzaken, poeliersbedrijven, supermarkten, industriële voedingsbedrijven en out of home-bedrijven, waaronder restaurants, fastfoodketens, cafetaria's en andere fastservicebedrijven. SVO biedt mbo-opleidingen van niveau 1 tot en met 4, voor functies van medewerker tot manager en een breed aanbod van vak- en vaardigheidstrainingen. Goed opgeleide medewerkers bepalen het succes van een foodbedrijf. Deze vakmensen maken uiteindelijk het verschil. SVO helpt hen dat verschil te maken.