Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

SVO: maatschappelijke trends als basis voor food-opleidingen

Voor de ontwikkeling van kwalitatief hoogwaardige vakopleidingen is het essentieel om te weten wat er speelt op de werkvloer. Terugkoppeling uit de werkpraktijk is een belangrijke basis. Sinds jaar en dag is die nauwe band met het bedrijfsleven één van de onderscheidende krachten van SVO vakopleiding food. SVO publiceert nu haar Trendmonitor 2015, Visie op beroepen. Een verslag van een grootscheeps en uniek onderzoek. Aan de hand hiervan heeft SVO een verscherpte visie op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en beroepen geformuleerd. Met het publiceren van de trendmonitor stelt SVO deze visie ter beschikking aan alle bedrijven in de foodbranche: versspeciaalzaken, voedingsindustrie, supermarkten en fastservicebedrijven.

In twee jaar tijd zijn álle opleidingen van SVO vakopleiding food uitgebreid tegen het licht gehouden en op diverse punten aangepast en doorontwikkeld. "Drie belangrijke 'toptrends' zijn van grote invloed op de ontwikkeling van de foodbranche", stelt Walter de Waal, directeur SVO kenniscentrum food. "Om te beginnen krijgen vergrijzing en ontgroening steeds meer impact op scholing, werk en de arbeidsmarkt. Vanuit SVO ontwikkelen we daarom nu al een nieuwe mix in onderwijsvormen, zoals 'blended learning': modern onderwijs met respect voor verschillen in persoonlijke achtergrond en cultuur, maar ook leeftijd en digitale vaardigheden."

Goede vakmensen zijn schaars
Een tweede ontwikkeling is dat goede vakmensen steeds schaarser worden. De uitstroom van mensen in de foodbranche is hoger dan de instroom. Er verdwijnt daardoor voortdurend vakkennis uit de branche, constateert De Waal. "Bovendien zien we steeds minder jongeren kiezen voor de doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo, terwijl deze beroepsroute dé kans biedt om door te groeien naar een hogere opleiding en functie en daarmee naar een goede baan. Het is cruciaal dat onderwijs en bedrijfsleven jongeren warm maken voor een loopbaan in de foodbranche."

De macht aan de consument
De derde toptrend is de verschuiving van de 'macht' naar de consument. Waar vroeger vooral A-merken en meer recent supermarkten de markt dicteerden, neemt de consument van nu het initiatief. "De consument bepaalt zélf wat hij koopt, waar hij het haalt en hoe en wanneer hij het wil consumeren. Aanbieders van versproducten zullen hier zo slim mogelijk op in moeten spelen. Daarom maken we marketing tot een belangrijk deel van onze vakopleidingen. We werken met actuele cases over de kracht van internet, de inzet van technologie en transparante communicatie", aldus De Waal.

Versspeciaalzaak: vakmanschap terug op de winkelvloer

Mede als gevolg van de drie toptrends, staat de versspeciaalzaak voor een uitdaging bij het opleiden en ontwikkelen van medewerkers. Vakmanschap wordt weer bewust terug naar de winkelvloer gehaald. Daarbij hoort een goed verhaal en advisering voor thuis. De hoge verwachtingen van de consument vraagt veel van medewerkers, leidinggevenden en ondernemers. De vakman en zijn medewerkers zijn bij voorkeur professionele allrounders: als sparringpartners, verrassende presentatoren en creatieve traiteurs die ook nog eens over ongekend vakmanschap beschikken.

Kenniscentrum gaat over naar SBB

Per 1 augustus 2015 gaat het kenniscentrum van SVO, net als alle andere kenniscentra in Nederland, over naar de Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). "Dat betekent echter niet dat onze afstemming op het bedrijfsleven verdwijnt", licht De Waal toe. "Als het aan ons ligt, maken we die verbinding alleen maar sterker. Zodat het aanbod van SVO als opleidingsexpert voor vakmensen in food, ook in de toekomst perfect aansluit op de vraag vanuit de markt. Niet voor niets onderscheidt die naadloze aansluiting op de praktijk ons al jaren in positieve zin van de ROC's en andere mbo-instellingen. Met de uitgave van onze trendmonitor onderstrepen we dat."

Over SVO vakopleiding food

SVO vakopleiding food leidt vakmensen op voor slagerijen, visspeciaalzaken, groentespeciaalzaken, poeliersbedrijven, supermarkten, industriële voedingsbedrijven en out of home-bedrijven, waaronder restaurants, fastfoodketens, cafetaria's en andere fastservicebedrijven. SVO biedt mbo-opleidingen van niveau 1 tot en met 4, voor functies van medewerker tot manager en een breed aanbod van vak- en vaardigheidstrainingen. Goed opgeleide medewerkers bepalen het succes van een foodbedrijf. Deze vakmensen maken uiteindelijk het verschil. SVO helpt hen dat verschil te maken. 
Publicatiedatum: