Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
stabiel productvolume verwacht in 2015

The Greenery: netto-resultaat 1,2 miljoen euro over 2014

Het jaar 2014 stond voor The Greenery in het teken van forse ingrepen in de organisatie en een significante besparing op de bedrijfskosten. Aanvang 2014 heeft de onderneming afscheid genomen van 350 medewerkers. Ten opzichte van 2013 zijn de resultaten sterk verbeterd. De noodzakelijke wijzigingen hebben geleid tot een afgeslankt kernbedrijf. De overtuigende keuze voor een retailstrategie biedt de onderneming groeiperspectief.



Resultaten
De netto omzet van de groep daalde in 2014 van 1,3 naar 1,1 miljard euro. De omzetdaling is met name een gevolg van het vertrek van een aantal telers eind 2013. Het netto resultaat over 2014 bedraagt 1,2 miljoen euro. De operationele bedrijfskosten van de onderneming zijn met 28 miljoen euro, geschoond van eenmalige effecten, sterk gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Het jaar 2014 kende een vroeg seizoen met hoge volumes vanuit heel Europa. De hoge prijsdruk als gevolg daarvan heeft vooral in het eerste halfjaar een negatieve invloed gehad op het commerciƫle resultaat. In augustus 2014 stelde Rusland een handelsembargo op groente en fruit in. De grote volumes die hierdoor beschikbaar zijn gebleven op de Europese markt hebben een prijsdrukkend effect gehad.

Retailstrategie: keten samenwerking en grip op de kosten
In 2014 is de directe omzet aan retail partners in Nederland met dertien procent gegroeid. Procedures om bederf te minimaliseren zijn aangescherpt en processen in de drie distributiecentra zijn verregaand gestandaardiseerd. Het aantal interlocatie-transporten is hierdoor met dertig procent gereduceerd. Dankzij deze maatregelen is de leveringsbetrouwbaarheid naar retail klanten verbeterd naar 99 procent. Door meer gebruik te maken van de sorteer-en verpakkingscapaciteiten van gekwalificeerde telerslocaties werd in 2014 twee procent meer volume direct verladen van de tuin van de teler naar het distributiecentrum van de klant.

Verwachting 2015
In de Europese retail markt heeft The Greenery focus op Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De onderneming streeft naar een verdere groei in deze markten door middel van de intensivering van het ketensamenwerking met retailers. Na het wegvallen van de afzetmogelijkheden in Rusland streeft de onderneming naar uitbreiding van afzet naar nieuwe markten, waaronder China. In 2014 is een goede start gemaakt met de levering van 247.000 KG peren aan deze markt. The Greenery verwacht dat in 2015 het beschikbare productvolume van haar leden in vergelijking met 2014 stabiel zal blijven.

Het jaarverslag van The Greenery B.V. / Coƶperatie Coforta U.A. kan als pdf worden gedownload
Publicatiedatum: