AFM: Geen misstanden bij bijzonder beheer
Dat concludeert toezichthouder AFM. Ondernemers uit het mkb die bij bijzonder beheer terechtkwamen, voelden zich vaak niet goed behandeld.
Vijftig klantdossiers van vier grote banken werden door de AFM onder de loep genomen. De conclusie: de banken valt weinig te verwijten. Hoogstens dat ze ondernemers niet goed uitleggen waarom ze bij bijzonder beheer zijn terecht gekomen en wat er nu gaat gebeuren.
Klachten
Klachten komen uit allerlei sectoren, waaronder de tuinbouw. Dat zegt
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt, die onlangs een meldpunt opende voor mkb'ers met klachten over bijzonder beheer. Het CDA-Kamerlid zegt momenteel "tientallen cassussen" te hebben uitgewerkt. "Ook zijn er een aantal mensen die zeggen dat ze met een groep zijn, dat zijn we nu aan het uitzoeken."
Volgens de AFM wijzen de klachten niet op structurele problemen, maar dat spreekt Omtzigt tegen. "De afgelopen jaren hebben we in de financiƫle wereld gezien dat iedere keer iets werd weggezet als incidenteel probleem, later bleek het dan toch een structureel probleem te zijn. Het is dan ook niet per ongeluk dat we hiervoor een meldpunt hebben opgesteld. Wij hebben wel degelijk het grondige vermoeden dat er van meer sprake is dan alleen een incidenteel probleem bij de banken."
Bron: BNR