Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzetstijging zichtbaar bij Hoogstraten

Omzet Belgische VBT-veilingen ruim 800 miljoen

De globale omzet van alle bij het VBT aangesloten veilingen bedroeg € 805,8 miljoen in 2014 en lag hiermee in de lijn van 2013 (€ 800,6 miljoen). Hierbij dient opgemerkt te worden dat het VBT in 2014 opnieuw mocht rekenen op het lidmaatschap van Veiling Haspengouw, wat een vergelijking van de totale VBT-veilingomzet enigszins vertekent.

Hiervan abstractie makend, daalde in 2014, algemeen bekeken, zowel de omzet van groenten als die van fruit. In de groentesector werd een daling genoteerd van 3,4% ten opzichte van 2013, terwijl de fruitsector te kampen had met een achteruitgang van ruim 8%. Wanneer daarentegen, de omzet van Veiling Haspengouw in 2014 in acht genomen wordt, realiseerde de fruitsector een omzetstijging van 7,5% ten opzichte van 2013. De gerealiseerde omzet werden zonder twijfel ook beïnvloed door de op 7 augustus door de Russische Federatie afkondigde importban op groenten en fruit uit de Europese Unie.

Omzet van de veilingen

Klik hier voor een vergrote foto van de omzet

BelOrta
Op 1 januari 2014 fuseerden BelOrta en Veiling Borgloon. De gefuseerde coöperatie die operationeel blijft onder de naam BelOrta, sloot 2014 af met een omzet van € 336,3 miljoen. Wanneer dit cijfer vergeleken wordt met de som van de omzet van de afzonderlijke coöperaties in 2013, duidt dit op een omzetdaling van ruim 5%. In de groentesector kon de onverhoopte - gezien de Russische boycot - omzetstijging van hun belangrijkste product, tomaten, de lagere omzet van een aantal andere belangrijke groentesoorten, zoals sla, witloof, komkommer en paprika niet compenseren. Ruim een vijfde van de totale omzet werd gerealiseerd in de fruitsector waarbij de omzet van peren en appelen de totale fruitomzet sterk onderuit haalde in vergelijking met 2013. Het zachtfruit scoorde op BelOrta wel naar behoren in 2014. Ondanks een lager aangevoerd volume aardbeien, steeg de omzet met 5%. Ook met houtig kleinfruit noteerde de fusieveiling, de grootste veiling voor houtig kleinfruit, een omzetstijging van ruim 10% ten opzichte van 2013, hoewel de aanvoer ervan in 2014 terugliep met een kwart.

Veiling Hoogstraten
De omzet van Veiling Hoogstraten bedroeg € 185,9 miljoen in 2014 en blijft hiermee in stijgende lijn gaan. De veiling in de Noorderkempen deed het opnieuw beter dan in 2013 en 2012, met een omzetstijging van respectievelijk 11% en bijna 18%. Tomaten noteerden in 2014, ondanks de vrees voor de gevolgen van het Russische embargo, een hogere gemiddelde prijs en realiseerden een omzetstijging van bijna 27%. De omzet van paprika bleef vrijwel stabiel, volledig te wijten aan de aanvoerstijging, want de gemiddelde prijs deed het 25% slechter dan in 2013. Wat betreft de aardbeien weerspiegelde het hogere aangevoerde volume (+ 6%) zich in de omzet (+ 6%).

REO Veiling
De REO Veiling noteerde in 2014 een omzet van € 135,7 miljoen - dit is ongeveer 13% lager dan in 2013 en 2012. De ondermaatse prijsvorming van prei, het belangrijkste product binnen de veiling, ligt hiervan hoofdzakelijk aan de basis. Het ontbreken van enige synergie tussen de versmarkt en de verwerkende industrie in andere productieregio's trof de volledige Europese preisector sterk. Met uitzondering van tomaten (+ 17%), sloten in 2014 ook andere belangrijke groentesoorten binnen de veiling, zoals sla, champignons en witloof, af met een lagere omzet dan in 2013.

BFV
De omzet van de Belgische Fruitveiling bedroeg in 2014 bijna € 93 miljoen, wat meer dan 16% lager is dan in 2013 en bijna 8% lager dan in 2012. Deze omzetdaling is voornamelijk te wijten aan de slechte prijzen van het hardfruit, maar ook het afgenomen volume aardbeien, kersen en houtig kleinfruit droegen hiertoe bij. De prijsvorming van appelen stond in de eerste jaarhelft sterk onder druk. De tweede jaarhelft zag er geenszins beter uit omwille van de vroege nationale en Europese topoogst in combinatie met het Russische importverbod. De prijzen van peren daarentegen, liepen in de eerste jaarhelft in stijgende lijn. De prijsvorming aan het seizoenseinde, evenals bij de nieuwe perenverkoop, was echter zwak. Naarmate de vraag zich herstelde gedurende de laatste maanden van 2014, kwamen de perenprijzen minder onder druk te staan.

Veiling Haspengouw

Veiling Haspengouw sloot 2014 af met een omzet van € 46,6 miljoen, wat duidt op een omzetafname van 17% ten opzichte van 2013. Gezien ongeveer 80% van de totale omzet gerealiseerd wordt door hardfruit, ligt de verklaring voor de hand. Zowel appelen als peren werden in grote volumes aangevoerd, maar, algemeen bekeken, verhandeld tegen ondermaatse prijzen, waardoor de hardfruitomzet in 2014 een daling moest verwerken van 22%. Hierbij kan wel vastgesteld worden dat andere fruitsoorten, zoals aardbeien, kersen en houtig kleinfruit in 2014 een hogere omzet realiseerden dan in 2013.

LTV
De omzet van de Limburgse Tuinbouwveiling bedroeg € 6,8 miljoen in 2014 en lag hiermee 10% lager dan in 2013 en 28% lager dan in 2012. Deze omzetdaling is hoofdzakelijk te wijten aan de lagere omzet van fruit. De hogere fruitaanvoer (met uitzondering van aardbeien - 24% en rode bessen - 22%) kon deze daling niet goedmaken. Voor groenten bleef het verhandelde volume in 2014 stabiel in vergelijking met 2013 en werd een omzetstijging genoteerd van bijna 7%.

Criée de Wépion en Ingro
De Waalse aardbeienveiling Criée de Wépion kende een sterke omzetstijging (+ 41%) van € 1,1 miljoen in 2013 naar € 1,6 miljoen in 2014. Naast de klassieke veilingen is ook Ingro, een producentenorganisatie voor industriegroentetelers, lid van het
VBT. Ingro sloot 2014 af met een Waarde Verkochte Productie van € 93 miljoen, gelijkaardig aan 2013, maar ruim 21% meer dan in 2012. De groeiomstandigheden in 2014 waren ideaal en zorgden voor een hoge aanvoer. De belangrijkste producten zijn bloemkool, spruiten, prei, bonen en wortelen.

Bron: Jaarverslag VBT
Publicatiedatum: