Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Focus verschuift naar markten buiten eurozone

Devaluatie euro probleem voor niet-Europese exporteurs

Tholen - Hoewel de euro weer een beetje aan waarde won ten opzichte van de dollar, heeft de neerwaartse trend sinds halverwege vorig jaar gevolgen voor de handel. Waar een zwakkere euro voor Europese exporteurs voordelig kan uitpakken, baart dezelfde koersontwikkeling exporteurs buiten de eurozone zorgen.

Al in januari, voordat de ECB begon met het op grote schaal opkopen van staatsobligaties, uitte Peruaanse bananenexporteurs al hun zorgen over de euro. Aingeru García, manager van APPBOSA, zei de export naar Europa dit jaar te verlagen. Waar vorig jaar 92% van de producten naar Europa werd verscheept, verwacht Aingeru dit jaar 75% van de producten naar Europa te exporteren. Deze daling werd verwacht ondanks de hogere raming van 850.000 dozen dit jaar.



Grote invloed
Bij de Israëlische exporteur Arava worden de koersontwikkelingen op de voet gevolgd. "Een groot deel van onze omzet wordt sterk beïnvloed door de devaluatie van de euro," vertelt Omer Kamp. "Deze ontwikkelingen zijn niet positief voor ons, maar dat is de markt waarin we werken." De devaluatie van de euro is een belangrijk aspect voor Arava. Het bedrijf overweegt verschillende oplossingen voor dit probleem, onder andere een Currency Bar, een financiële oplossing waarbij een vaste wisselkoers wordt afgesproken met de bank, maar ook over prijsverhogingen wordt nagedacht.

Veranderende vraag
Een Zuid-Afrikaanse exporteur vertelt dat steeds vaker de invloed van de wisselkoers wordt meegenomen in de factuur, waardoor de inkomsten gelijk zijn aan vorig jaar. "We zien ook dat er door hogere opbrengsten op andere markten meer naar deze bestemmingen geëxporteerd wordt," vertelt de Zuid-Afrikaanse exporteur. "Daardoor raken deze markten vol, wat uiteindelijk weer de prijzen onder druk zet." Volgens deze exporteur hebben vraag en aanbod meer effect op de wereldmarkt dan de wisselkoersen. "Wisselkoersen beïnvloeden de vraag op de korte termijn."


De euro verliest sinds halverwege vorig jaar aan waarde. bron: www.wisselkoers.nl

"De vraag zelf wordt door veel factoren beïnvloed, een daarvan is de devaluatie van de euro," vertelt Omer Kamp. "In de praktijk zijn onze logistieke kosten, die een belangrijk deel uitmaken van de waarde van een product, berekend in Amerikaanse dollars, maar onze verkopen zijn in euro's." Dat levert een spanning op voor de exporteurs waarbij de opbrengsten lager uitvallen dan de kosten. "We moeten elk product apart evalueren en beslissen of een prijsverhoging noodzakelijk is of niet."

Focus op dollarmarkten
Het grootste deel van de klanten van Arava zijn Europese bedrijven. "Net als andere exporteurs zullen we, om de gevolgen van de devaluatie op te vangen, gedwongen worden om op zoek te gaan naar nieuwe markten buiten de eurozone," vertelt Omer Kamp. "Dit zal echter geen gevolgen hebben voor onze Europese klanten." Nieuwe markten liggen voor Arava onder andere in de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika en Hong Kong.

Eerder deze maand vertelde Fernando Sat, voorzitter van het Chilean Table Grape Committee, dat de prijzen in Europa tegenvallen, onder andere door de dalende koers van de euro en dat de Amerikaanse markt meer mogelijkheden biedt. "De prijzen op de Amerikaanse markt zijn stabiel gebleven ondanks het grote volume. De prijzen zijn beter dan in Europa, waar men veeleisend is met betrekking tot speciale verpakkingen en lagere agrochemische residuen. Producenten worden niet gecompenseerd voor deze extra kosten," aldus Fernando.

Ook vanuit Zuid-Afrika wordt gekeken naar nieuwe bestemmingen. "Als bedrijf kijken we naar diversificatie van ons marktaandeel om ook te profiteren van de korte oplevingen in de vraag van veranderingen in de wisselkoers. De focus binnen ons bedrijf ligt iets meer op de dollarmarkten dan in voorgaande jaren."