Rabobank: 10 miljard besparen door innovatie tegen voedselverspilling
Paul Bosch, food & agri supply chain analist bij de Rabobank: "In de totale productieketen van grond tot mond gaat veel verloren. Soms heeft dat ironisch genoeg zelfs voordelen voor bedrijven in de sector, omdat retailers om die reden extra inkopen. Maar de potentiƫle waarde van innovatie in F&A is aanzienlijk, vooral bij het oogsten en behandelen van gewassen, bij het verpakken van voedsel en bij het controleren van de versheid van producten."
Bij het oogsten, wassen en vervoeren van groenten en fruit raakt een deel van de oogst al gekneusd of beschadigd, wat bederf in de hand werkt. Bedrijven kunnen investeren in nieuw materieel waarmee ze grotere hoeveelheden kunnen oogsten en tegelijkertijd schade aan de gewassen kunnen beperken. Bosch: "Dat vergt een investering, maar het is zeer de moeite waard om te bekijken of je die samen met je partners in de keten kunt dragen. Van consistente kwaliteit profiteren zij immers ook."
Bosch noemt ook innovatieve verpakkingsmethoden als mogelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan, omdat die voedsel eveneens tegen beschadiging beschermen en de houdbaarheid verbeteren. Verder verwacht hij veel van effectievere monitoring op versheid. "Er bestaan bijvoorbeeld technieken die de versheid van producten van teler tot supermarkt kunnen monitoren en de prijs automatisch kunnen aanpassen, zodat de verkoop geoptimaliseerd wordt," aldus Bosch.
Het voordeel van innovatie is in de eerste plaats minder voedselverspilling, maar het levert ook andere belangrijke voordelen op voor verwerkers. Denk aan constantere kwaliteit van producten, efficiƫnter voorraadbeheer en meer logistieke flexibiliteit. Om voedselverspilling op een rendabele manier terug te dringen, zullen bedrijven in de F&A-sector hier optimaal gebruik van moeten maken.
De Rabobank adviseert voedselverwerkers en retailers te beginnen met het selecteren van partners die de voordelen van afvalvermindering inzien en deze optimaal weten te benutten. In praktijk zullen sommige bedrijven hier niet toe in staat zijn, maar dat zorgt ervoor dat innovatie een kracht kan zijn waarop bedrijven zich kunnen onderscheiden.
Neem voor meer informatie over dit rapport contact op met de auteur:
Paul Bosch Paul.Bosch@rabobank.com +31 71 24439