Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China in opkomst als belangrijke agrarische markt

China is wereldwijd dominant aanwezig wat betreft export. Het "Made in China"-label is overal zichtbaar, van pennen tot smartphones. Dit heeft China een zichtbare plaats gegeven, waarbij de handelsrelaties in de wereld soms overschaduwt worden door China. In de afgelopen jaren heeft China steeds meer aandacht getrokken. 



Een nieuw rapport van Economic Research Service (ERS) onderzocht de opkomst van China als importeur van landbouwproducten in het afgelopen decennium. Tussen 2000 en 2013 groeide de invoer van landbouwproducten in China groeide 10 miljard dollar (€ 9,5 miljard) tot ongeveer 123 miljard dollar (€ 116 miljard). Dit komt door de stijgende inkomens, veranderende consumentenvoorkeuren en de toenemende vraag naar industriële grondstoffen. Bulkgoederen, zoals sojabonen en katoen, domineren in de Chinese invoer van landbouwproducten. Consumentenvoorkeuren en koopkrachtstijging hebben de omvang van deze invoer verbreed. Als gevolg hiervan is de invoer van verwerkte en consumentgerichte producten zoals vlees, zuivel, wijn, en noten steeds zichtbaarder op de Chinese markten.

De Verenigde Staten is uitgegroeid tot een zeer belangrijke leverancier van agrarische producten naar China. De Amerikaanse agrarische verkoop aan China is verdubbeld van minder dan $ 13 miljard (€ 12,5 miljard) in 2008 naar bijna $ 26 miljard (€ 25 miljard) in 2013. China is hierdoor voor derde keer op rij de grootste exportbestemming voor Amerikaanse landbouwproducten. De Verenigde Staten zijn goed voor meer dan de helft van de Chinese sojabonen- en katoenimport. Amerika is momenteel de toonaangevende leverancier van consumentgerichte producten zoals vlees. De Chinese invoer van Amerikaanse zuivelproducten en andere consumentgerichte producten, zoals fruit, noten, en wijn steeg van $ 234 miljoen (€ 222 miljoen) in 2000 naar $ 2,45 miljard (€ 2,32 miljard) in 2014. Dit is bijna 12 procent van de totale waarde van de Amerikaanse agrarische export naar China.




China's vraag naar landbouwproducten zal naar verwachting blijven groeien in de nabije toekomst. Hoewel sojabonen waarschijnlijk het dominante importproduct zullen blijven, zullen overzeese producten zoals mais naar verwachting ook uitbreiden. De omvang is echter moeilijk te beoordelen om verschillende redenen. Dit komt door de vertragende groei in China, de geaccumuleerde grondstoffenvoorraden en de recente beperkingen van Chinese autoriteiten op een aantal genetisch gemodificeerde rassen van Amerikaanse maïs en diervoeding.

Voor meer informatie, zie het ERS rapport
Publicatiedatum: