Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Waar mogelijk betrekken we product van lokale telers"

Dick Schaap voorziet Noord-Hollandse horeca van groenten en fruit



Tholen - Dick Schaap begon in 1965 als groente- en fruitspeciaalzaak in Monnickendam. Door een groeiende vraag vanuit de horeca overstegen de groothandelsactiviteiten naar verloop van tijd de winkel, waarna in de loop der jaren de keuze werd gemaakt om de winkel af te stoten en zich volledig op de horecagroothandel te richten. Dick senior en Dick junior realiseren sindsdien dagelijks met hun team van achttien personen (11 fte) de levering van aardappelen, groenten en fruit aan een breed klantenbestand in heel Noord-Holland. "Het gros zit in 'Groot-Amsterdam'", vertelt Dick jr.



Op de vraag hoe de horecagroothandel zich onderscheidt, antwoordt Dick: "Natuurlijk met kwaliteit en service. Zo zijn specifieke verpakkingswensen geen probleem. Zo hebben we een klant die dragon per 10 gram verpakt wil hebben. Voor ons is dat geen probleem. Ook vanuit onze snijkeuken kunnen we de groenten en fruit verwerken, zoals de klant dat wenst. We vinden dat alleen maar leuk en proberen nooit nee te verkopen. We zien wel dat klanten in de loop der jaren kritischer worden. Er komen steeds meer spelers op de markt en de prijs wordt een steeds belangrijker issue voor meerdere klanten."

Streekproducten
Waar mogelijk betrekt Schaap de groenten van tuinders uit de buurt. "In deze periode is er even wat minder beschikbaar, maar we werken zoveel mogelijk met streekproducten. Zo betrekken we tomaten, komkommers, bieten, pastinaak, witlof en kruiden van telers uit de buurt. In eerste instantie zijn we daarmee begonnen omdat we dat zelf leuk vonden, maar je ziet de vraag ook steeds meer toenemen. En laten we eerlijk zijn: als je de producten direct bij de teler betrekt, haal je een schakel uit de keten en ben je goedkoper uit. Verder kopen we zo'n 30% van het totale volume bij op het Food Center in Amsterdam. De producten halen en brengen we allemaal zelf met vier bestelauto's en daarnaast leveren we ook wel producten uit voor klanten."

Dick Schaap voert ook een biologisch assortiment. "Maar je hebt ermee te maken dat restaurants werken met een menucyclus van drie maanden en die komt niet altijd overeen met de biologische teelt. Ook ligt het prijsniveau vaak wat hoger, waardoor de keuze eerder op conventioneel, lokaal product valt", vertelt Dick. Op productniveau ziet de horecagroothandelaar groei in verschillende categorieën. "De vergeten groenten groeien in populariteit, net als de mini-groenten. Verder verkopen we nu veel meer eetbare bloemen dan een paar jaar geleden. En vanwege de populariteit van muntthee is munt tegenwoordig het populairste kruid."

Bestelauto met zonnepanelen
De horeca zat door de economische crisis de afgelopen jaren in de hoek waar de klappen vallen. Toch is Dick niet pessimistisch. "Natuurlijk is men weersafhankelijk, maar je ziet dat als mensen vertrouwen krijgen in de economie, dat ze ook weer zin krijgen om uit eten te gaan. Wat ons betreft ziet de toekomst er rooskleurig uit. We kunnen een goede boterham verdienen en er liggen mooie dingen in het verschiet. Voorwaarde is dat je blijft ontwikkelen. Duurzaam ondernemen zit in onze genen. Dit uit zich in de producten, bewerking van producten en ons personeelsbeleid. Wij hebben altijd leerplekken en werkplekken voor Wajong jongeren beschikbaar. En onze nieuwste bestelauto is zelfs voorzien van zonnepanelen om de koelmotoren aan te drijven. De grootste uitdaging voor de toekomst vind ik om ons te blijven profileren als innoverend bedrijf", besluit Dick.

Voor meer informatie:
Dick Schaap
Galgeriet 27 D
1141 GG Monnickendam
T 0299-650 824
F 0299-650 132
E info@dickschaap.nl
W www.dickschaap.nl