Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verbod reclame Jumbo na klacht Postuma en H&M

Wie denkt dat hij als klein ondernemer niets kan beginnen tegen grote supermarktorganisaties heeft het mis! De reclame code commissie heeft namelijk een verbod gelegd op de tv en radio reclame van Jumbo supermarkten. H & M groente en fruit uit Nijland heeft in samenwerking met groothandel Postuma AGF uit IJsselmuiden een klacht ingediend tegen Jumbo supermarkten. Samen willen zij zich sterk maken voor de AGF specialisten in Nederland. De klacht is gegrond bevonden en de reclame code commissie heeft een bevel opgelegd om niet meer op een dergelijke wijze te adverteren.

Waarschijnlijk voor vele van u een bekende televisiereclame, de man die in zijn moestuin werkt met "vergeten" groente. Of de radioreclame waarin wordt benadrukt dat bananen deze week niet in de aanbieding zijn en volgende week ook niet.
Daarnaast hangen er in vele supermarkten van Jumbo de gedrukte uiting: "Jumbo's laagste prijs garantie. Ook op groente en fruit. Altijd".



Nadat afgelopen jaar LIDL op de vingers is getikt voor "de beste in groenten en fruit", waarin zij niet vermelden de beste "supermarkt" te zijn, is het nu de beurt aan Jumbo. Tot frustratie van menig AGF specialist proberen de supermarkten steeds de AGF specialist te benadelen. Terwijl u voor de beste kwaliteit, de lekkerste smaak een advies op maat toch echt bij de AGF specialist moet zijn.

Jumbo profileert zich in de betreffende reclame-uitingen als de goedkoopste in groenten en fruit. Altijd! In geen van deze uitingen worden uitzonderingen gecommuniceerd. Echter zijn deze er wel. Meest opmerkelijk, de weekmarkt. Oftewel u kunt als consument net zo goed naar de markt gaan! De laagste prijsgarantie van Jumbo geldt daar niet. Ook winkels waarin zoals men dat omschrijft "restpartijen worden opgeruimd" vallen hier buiten. Dus als u een partij inkoopt bij uw groothandel en deze scherp wilt verkopen (lees: opruimen), valt dit buiten de laagste prijsgarantie? De reclame code commissie is duidelijk: "de uitingen zijn misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC".

AGF specialist H & M en groothandel Postuma zijn verheugd met deze uitspraak. Op deze manier willen zij zich sterk maken voor de AGF specialisten en op alle fronten proberen te ondersteunen. De misleidende reclames worden aangepakt, zodat de consument niet meer om het tuintje wordt geleid! Met de steun van de reclame code commissie hopen zij dat dit een boost kan geven aan energie voor de specialisten om naast de vele onderscheidende punten ook op de vergelijkbare producten goedkoper kunnen zijn. Op de steun van H & M en Postuma kan men in ieder geval rekenen!


Reageren op dit artikel is toegestaan. Persoonlijke reacties, die niet inhoudelijk over de zaak gaan, worden verwijderd.
Publicatiedatum: