Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BelOrta’s Lemoncherry genomineerd voor Fruit Logistica Innovation Award

“Met Lemoncherry kunnen afnemers zich onderscheiden”

Tholen - Met de citroengele minitrostomaat Lemoncherry biedt BelOrta afnemers de mogelijkheid zich te onderscheiden in de markt. Na een succesvolle introductie vorig jaar is het areaal dit jaar meer dan verdubbeld. Maar dat is niet het enige: het concept is genomineerd voor de Fruit Logistica Innovation Award. Jo Lambrecht van BelOrta en Peter Geerts van zaadhuis Syngenta vertellen.


 
Bijzonder product
Een citroengele, pruimvormige troscherrytomaat. Dat is de Lemoncherry van BelOrta. Op de proef, die vorig jaar werd uitgezet, kwamen zeer goede reacties. Daarom is dit jaar meer dan het dubbele weggezet bij telers Guy en Kevin Pittoors uit het Belgische plaatsje Reet. Hiermee is BelOrta de enige die dit tomaatje commercieel in grotere hoeveelheden op de vrije markt kan aanbieden. "Het is een bijzonder product. Zoiets moet je stap voor stap introduceren", vertelt Jo Lambrecht, commercieel manager van BelOrta. "Dat doen we in overleg met afnemers en telers. Er moet voldoende product beschikbaar zijn, maar als er te veel is en het areaal niet voor een goede prijs verkocht kan worden, kan het zijn dat zo'n segment te vroeg versmacht."


 
Onderscheiden
Het ras kenmerkt zich door het transparante vel en de steelopbouw. De naam Lemoncherry komt niet alleen van de kleur: de smaak van de tomaat is ook fris. "De verhouding zoet/zuur is perfect en bovendien heeft het tomaatje een unieke, knapperige bite", vertelt Peter Geerts van Syngenta. "TV-kok Jamie Oliver verwerkt deze variƫteit al talloze keren in zijn gerechten. Daar is het ras zeker geschikt voor." Maar niet alleen topkoks werken met de tomaat. BelOrta ziet potentieel voor zowel detaillisten als retailers. "Afnemers willen zich onderscheiden van de markt en zoeken naar unieke producten. De Lemoncherry kan hier een perfect antwoord op bieden."


 
BelOrta's Finest
De Lemoncherry wordt gepresenteerd onder het label BelOrta's Finest, een nieuwe lijn met zeven bijzondere tomaten. De tomaten kunnen onder private-label verpakt worden, maar BelOrta biedt een concept met een verpakkingslijn en uitleg over de producten. "BelOrta biedt meer dan 40 soorten tomaten aan. Wij zijn er dagelijks mee bezig en kennen dus de eigenschappen van elke type, maar voor een aankoper kan dit een brok informatie zijn", vertelt Jo Lambrecht. "Met het nieuwe concept helpen we hen al een stuk op weg."
 
De Lemoncherry is een van de tien genomineerden van de Fruit Logistica Innovation Award. Op de beurs kan gestemd worden op het product in de foyer tussen hal 20 en 21.
 
Voor meer productspecifieke informatie:
BelOrta.
Tel: +32 (0)15 565 617
e-mail: verkoop@belorta.be
www.belorta.be