Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Foodretailomzet steeg in 2014 minimaal, Jumbo-formule was grootste groeier

IRI Nederland heeft de behaalde omzetten en omzetaandelen van de Nederlandse supermarkten over 2014 gemeten. De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten is uitgekomen op 34.325 miljoen euro, hetgeen een stijging van 0,3% betekent. Het marktaandeel voor Jumbo-formule steeg het sterkst en ging van 11,2% naar 14,0%. Andere opvallende veranderingen zijn de groei in het marktaandeel voor Plus van 5,8% naar 6,0% en de voortzetting van de groei van het aandeel bij de discounters van 15,2% naar 15,6%.

De groei van het marktaandeel van Jumbo wordt vooral gevoed vanuit de ombouw van C1000 -winkels naar de Jumbo formule. Een kleiner gedeelte van de C1000-winkels is ook omgebouwd naar Albert Heijn en Coop. Marktleider Albert Heijn groeit van 34,1% naar 34,3%. De winst van Plus is opvallend, omdat deze formule er per saldo geen winkels bij kreeg. Naar eigen zeggen heeft de ombouw van Plus-winkels naar de nieuwe generatie 'Plus Briljant' een sterke bijdrage geleverd aan de groei. Inkoopcombinatie Superunie groeit in totaal van 29,2% naar 29,6% omdat naast Plus ook Dirk van den Broek, Coop en Deen in marktaandeel groeien.

De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten is met 0,3% toegenomen. Dit stijgingspercentage is het laagste sinds 2004, wat erop duidt dat de traditionele supermarkten het erg moeilijk hebben. Naast de interne concurrentiestrijd hebben de supermarkten ook te maken met verlies van omzet aan budgetstores zoals Action en Big Bazar. Veel producten die van oudsher tot het traditionele supermarktkanaal behoorden, worden vaker op andere plekken verkocht.

De prijzen voor kruidenierswaren in supermarkten zijn in 2014 gemiddeld met 1,2% gestegen. Dat betekent dat het verkochte volume licht gedaald is. Het omzetaandeel van private label producten is na jaren van groei gedaald van 27,3% in 2013 naar 27,1% in 2014. Het gedeelte van de omzet dat in promotie wordt verkocht is eveneens teruggelopen van 20% naar 19%.

bron: IRI Nederland,
Publicatiedatum: