Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jan van Bergeijk al 25 jaar actief in Spaanse frambozenteelt

Tholen - Vijfentwintig jaar geleden runde Jan van Bergeijk nog een frambozenplantenkwekerij in Nederland. Hij zag kansen voor de vroege frambozenteelt in de Spaanse zachtfruitstreek Huelva en reisde af om de teelt te beproeven. Zo ontstonden de eerste hectare frambozen in Spanje. Inmiddels is het Spaanse areaal flink uitgebreid tot zo'n 1.200 hectare. Zelf heeft Jan de beschikking over 20 hectare frambozen en 15 hectare aardbeien. Sinds enkele jaren is zijn bedrijf onderdeel van Plusberries, waaronder vier bedrijven vallen die gespecialiseerd zijn in aardbeien, frambozen, bramen en blauwe bessen. De Nederlander is binnen de groep commercieel verantwoordelijk voor de frambozen.



"De start in Spanje was moeilijk. Mensen kenden het product niet en konden het in het begin maar lastig van een Hollandse jongen accepteren, maar stap voor stap is de frambozenteelt in Spanje gegroeid", vertelt Jan. De rassen ontwikkelden zich in de loop der jaren flink. Hoofdrassen bij Frutas Remolino zijn Adelita, Tulameen en Glen Lyon. Dankzij een verbeterde koelketen en nieuwe rassen zijn de frambozen nu jaarrond beschikbaar. Dit seizoen switchten veel aardbeientelers, na het tweede prijstechnisch slechte jaar op rij, naar de frambozenteelt, maar de teler verwacht niet dat dit zich dit jaar zal herhalen. "Het laatste jaar was een gemiddeld jaar. Je hebt er altijd een paar slechte en goede maanden tussen. Op dit moment is de beschikbaarheid niet zo groot en zijn de prijzen goed."



Impulsief
"In Spanje schakelen telers vrij impulsief over van de aardbeien naar frambozen en is de omschakeling niet zo moeilijk. Het areaal blauwe bessen stijgt ook, maar het duurt langer voor die planten in productie zijn en bij bramen is de beschikbaarheid van het plantmateriaal niet zo groot, hoewel de vraag wel aanwezig is", vertelt Jan. Hij vindt niet dat het aanbod zachtfruit te groot is. Veel kookprogramma's op tv besteden aandacht aan zachtfruit, de consumptie zit in de lift en heeft nog veel groeipotentie. Natuurlijk moeten we ons zo sterk mogelijk maken voor een goede kwaliteit, maar we hebben met een natuurproduct en soms slechte weersomstandigheden te maken. Desondanks doen we er alles aan om de rassen te verbeteren."



"Daarbij zijn de voorkeuren per land erg verschillend. In Nederland is het Elsanta wat de klok slaat en prefereert men een zachte aardbei, maar hier in Spanje wil men weer een grotere crunchy type, zoals Candonga en Splendor. Hier in Spanje kun je ook niet eens Elsanta telen." Het toenemende areaal glasaardbeien in Nederland ziet hij niet als een bedreiging. "Ik weet welke kostprijs deze teelt heeft. Dat is een ander segment dan waar wij inzitten. Wij hebben meer concurrentie vanuit Marokko en Egypte. Voor de concurrentie met Mexico ben ik niet bang. Zij hebben met de Verenigde Staten een gigantische markt."

Het zachtfruit van Frutas Remolino vindt zijn weg met name naar Europese bestemmingen als Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. "We verkopen ook wel naar verre bestemmingen als India, Dubai en Singapore, maar zijn daar wel voorzichtig mee. Luchtvracht kost een hoop geld en als het betalingsgedrag dan ook niet zo positief is, verkoop ik liever op de Europese markten. Daar is nog genoeg potentieel."



Uitgespeeld
De lage aardbeienprijzen van de afgelopen twee jaar zijn volgens hem goed te verklaren. "Vorig jaar kwamen door het warme weer Duitsland, Nederland en België extreem vroeg op de markt. In die landen ben je op dat moment uitgespeeld en wat overblijft kan de lokale Spaanse markt onmogelijk absorberen. Waren deze landen een maand later, zoals gebruikelijk, op de markt gekomen dan was het jaar heel anders gelopen."

Jan ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Retailers willen direct bij de bron inkopen. Daarom is het zo goed dat je zelf producent bent. De grootste uitdaging is om alle producten jaarrond te leveren en daar heeft elke variëteit weer zijn eigen gebruiksaanwijzing voor. En dan nog blijf je soms voor verrassingen staan." Spijt heeft Jan in elk geval niet van zijn 25-jarig verblijf in Spanje. "Als ik weer voor de keuze stond, zou ik zo weer naar het buitenland gaan."



Voor meer informatie:
Frutas Remolino
Jan van Bergeijk
T +34 609 01 66 54
Raspberry@plusberries.com
www.plusberries.com