Britse supers vechten door
De Britse supermarktoorlog is in volle gang. Keten Sainsbury's richt zich vooral op ASDA. Op de bon komt te staan hoeveel duurder de boodschappen daar waren geweest. Morrissons richt zich op Aldi en Lidl en profileert zich ook op prijs. Maar nog hardere klappen vallen bij Tesco. De openbaring van de fraude afgelopen zomer heeft niet alleen het imago geschaad. De nieuwe topman sluit vijftig winkels en verlaagt de prijzen van 400 artikelen. Intussen rukken de Aldi's en Lidls op. De groei in het laatste kwartaal van vorig jaar bedroeg rond 20% ten opzichte van het jaar tevoren.
Gisteren werden de tussentijdse resultaten van M&S gepubliceerd. De supermarktafdeling doet het goed in tegenstelling tot het warenhuis in het algemeen. Met haar supermarkten opereert M&S aan de bovenkant van de markt, waar het relatief rustig is.
De Britse consument is de lachende derde. In de laatste drie maanden van vorig jaar is 182 miljoen Britse pond bespaard als gevolg van de prijzenoorlog, blijkt uit een onderzoek.