Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Nieuwjaarsreceptie en AGF-debat GroentenFruit Huis

Tholen - Het Zalmhuis in Rotterdam was gisteren wederom het decor van de nieuwjaarsreceptie van het GroentenFruit Huis. Veel AGF-handelaren en relaties maakten van de gelegenheid gebruik om te luisteren naar VVD Tweede Kamerlid Bart de Liefde, het AGF-debat tussen voedingsprofessor Fred Brouns en blogger Dick Veerman en bij te kletsen met andere AGF'ers onder het genot van borrel en buffet.



Uitdagingen
Kees Wantenaar en Gert Mulder, respectievelijk voorzitter en directeur van het GroentenFruit Huis, blikten terug op de opbouw van het GroentenFruit Huis en de uitdagingen die het afgelopen jaar op het pad kwamen, zoals de Black Spot-maatregelen voor Zuid-Afrikaans citrus, de Russische importboycot en het vastlopen van het overleg met de vakbonden, waardoor de belangenbehartiger het eerste CAO-loze tijdperk ingaat.

Wantenaar beloofde dit jaar beter aan de zichtbaarheid van het GroentenFruit Huis te werken. Zo werd het GroentenFruit Huis portaal geïntroduceerd met openbare informatie over het GroentenFruit Huis en de activiteiten van de organisatie. Deze zijn geconcentreerd rondom vier thema's: Voeding & Gezondheid, Voedselveiligheid & Kwaliteit, Markt & Statistiek, Logistiek & ICT. Daarnaast is er aandacht voor de thema's Arbeid, specifiek voor Frugi Venta-leden en GMO, specifiek voor DPA-leden.


Kees Wantenaar en Gert Mulder

Consumptie
"De grootste winst is te halen om de groenten- en fruitconsumptie te stimuleren. Daar is gedragsverandering voor nodig en die valt niet te halen met een reclamecampagne", hield Gert Mulder de aanwezigen voor. Hij gaf aan dat dit jaar de collectieve communicatiestrategie verder wordt uitgerold om de markt voor groenten en fruit te vergroten in samenwerking met gemeenten, gezondheidszorg en organisaties als Natuur&Milieu.

"Samenwerking is daartoe het sleutelwoord. Samenwerking tussen telersverenigingen onderling en samenwerking in de keten is de sleutel tot een grotere afzet. Willen bedrijven kansen in de markt goed kunnen pakken is een intensieve samenwerking in de keten en tussen telersverenigingen onderling van groot belang. De vraag is of je in gezamenlijkheid een markt als China niet eerder veroverd dan individueel", aldus Gert Mulder in een toelichting.

"In 2013 was de export naar Rusland nog goed voor 600 miljoen euro. Dit betrof rechtstreekse export, als ook export via Litouwen. Rusland was hiermee na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de derde exportmarkt. Was het de afgelopen periode vooral de fruitsector die in zijn afzet werd getroffen. Met het Holland seizoen weer voor de deur en dus een grote aanvoer van Nederlandse kasgroente is het zaak om de consumptie te verhogen en nieuwe markten aan te boren. De omzetwaarde van kasgroente is ongeveer een factor drie vergeleken met fruit. Anders dan bij vlees en zuivel, die ook zijn getroffen door de boycot, zijn kasgroente niet bewaarbaar en moet er direct een nieuwe afzetmarkt voor worden gezocht."

Wilco van den Berg van het GroentenFruit Huis gaf een inkijkje in de actuele cijfers van de sector. Zowel wat productiewaarde als importwaarde betreft was 2014 een mager jaar. De productiewaarde lag met 2,9 miljard euro zes procent lager in vergelijking tot 2013. Ook import heeft te maken gehad met een daling. De import daalde met zeven procent naar een waarde van 4,6 miljard. De waarde van de import van verse groenten en fruit daalde in 2014 ten opzichte van 2013 met 7%. Positieve uitschieters zijn ananas, mango's en avocado's. Na druiven en sinaasappelen zijn de avocado's inmiddels al het product met de derde hoogste importwaarde. De exportwaarde daalde met 5%. Opvallende stijgers bij de export zijn tomaten, frambozen en aubergines.



De consumptie van verse groenten kende in Nederland vorig jaar een lichte volumedaling. Bij vers fruit was er een licht herstel na een daling vorig jaar. Gezien de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit wees Van den Berg de aanwezigen erop dat de consumptie in Nederland 30-35% te laag is. Als aan die norm zou worden voldaan, zou de Nederlandse groenteproductie met maar liefst 7% moeten groeien. Volgens Van den Berg wezen de statistieken uit dat na het afkondigen van de Russische importboycot men een korte tijd iets meer groente consumeerde, maar dat er niet meer fruit werd gegeten. Weliswaar steeg de consumptie van Elstar-appelen en Conference-peren in die periode, al dan niet aangejaagd door de supermarktacties, maar dit ging ten koste van ander fruit.

Biologisch?
Keynote speaker was VVD Tweede Kamerlid Bart de Liefde, ooit politiek actief geworden om zijn leefomgeving veiliger, schoner en sportiever te maken. Hij wees op de duurzame teelt in Nederland, waarbij er zo'n 4 liter water nodig is om een kilo tomaten te telen, terwijl dat in Spanje zo'n 50/60 liter is. Hij gaf daarbij een veeg uit de pan naar de linkse partijen, waarvan alles tegenwoordig biologisch moet zijn. "In 2050 moeten we 9 miljard mensen gaan voeden. Dat kan niet met biologisch productie alleen, want daar hebben we een paar aardbollen voor nodig." Ook hekelde hij de regeldruk bij bijvoorbeeld de definitie van biologisch product en vroeg hij aandacht om serieus te kijken naar nieuwe veredelingstechnieken zonder daarbij gelijk in de kramp te schieten.



De Liefde gaf de AGF-handelaren mee om te werken aan onderscheidend vermogen. "Op kostprijs ga je het op de langere termijn niet redden. Ik verwacht niet dat de Russische boycot in 2015 zal ophouden. De geopolitieke situatie zal onrustig en onvoorspelbaar blijven. Mijn advies is om uw risico's te spreiden. Ik denk dat het vooral een goede strategie is om de bestaande markten te vergroten en in te breken op nieuwe markten."

AGF-debat
In de boksring debatteerde voedingsprofessor Fred Brouns van Maastricht University in een skypeverbinding met Dick Veerman van Foodlog over het vertrouwen van de consument in informatie over onze voedingsmiddelen. Brouns hekelde het gebrek aan feiten in de blogs en de 'waarheid' die op sociale media en fora wordt gepretendeerd.

Tenslotte werd de CHAIN Award 2015 uitgereikt en wel aan detaillist Wim Landwaart van Landwaart Culinair uit Maartensdijk, die deze "sprakeloos" in ontvangst nam.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken