Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wetsvoorstel Wet Aanpak Schijnconstructies heeft grote impact

In de strijd tegen onderbetaling en oneerlijke concurrentie is afgelopen vrijdag het wetsvoorstel Wet aanpak schijnconstructies openbaar gemaakt. De bepaling, die daarbij de meeste aandacht vraagt, is de ketenaansprakelijkheid die werknemers kunnen inroepen als zij niet conform CAO (dan wel andere loonafspraken met als ondergrens het minimumloon) worden betaald. Zij kunnen dan bij opdrachtgevers hoger in de keten, tot de hoofdopdrachtgever toe, een claim voor aanvullende betaling neerleggen. Die opdrachtgevers zullen in veel gevallen aannemers en uitzendbureaus betreffen, zowel uit binnen- als buitenland.
 
De voorgestelde maatregelen
Door de ketenaansprakelijkheid kan de werknemer niet alleen bij zijn werkgever het juiste loon opeisen, maar ook bij alle opdrachtgevers hogerop in de keten (exclusief particuliere opdrachtgevers). Opdrachtgevers kunnen zich bij voldoende maatregelen beroepen op niet-verwijtbaarheid. Of voldoende maatregelen zijn getroffen, is uiteindelijk aan de rechter, maar is te organiseren door contractueel verplichtingen op te leggen aan alle opdrachtnemers in de keten in combinatie met de inzet van opdrachtnemers, die in bezit zijn van een keurmerk.

Dergelijke keurmerken zijn overigens nog niet in werking;
  • De Wet Minimumloon wordt aangepast: werkgevers mogen het minimumloon voortaan niet meer contant betalen, maar alleen giraal. Daarnaast zijn verrekeningen met en inhoudingen op het minimumloon niet meer toegestaan (bijzondere uitzonderingen daargelaten);
  • De loonstrook moet meer specificaties gaan bevatten, met name het specificeren van onkostenvergoedingen en duidelijk maken welk bedrag aan vakantiebijslag is uitbetaald;
  • 'Naming en shaming': bedrijven die een overtreding begaan worden publiekelijk bekendgemaakt;
  • CAO-partijen kunnen verzoeken om de algemeenverbindendverklaring van een CAO eenmalig maximaal één jaar te laten verlengen als er nog geen nieuwe CAO is;
  • Inspectie SZW krijgt de bevoegdheid om vermoedens over niet-naleving van CAO's door te geven aan CAO-partijen en CAO-handhavingsinstanties;
  • Het verbeteren van de handhaafbaarheid van de Wet arbeid vreemdelingen door expliciet te bepalen dat de werkgever moet meewerken aan de vaststelling van de identiteit van de werknemer.
Het betreft overigens nog een wetsvoorstel waar de Tweede en Eerste Kamer zich over gaan buigen.
 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marco Dijkshoorn van BDO Belastingadviseurs via (070) 338 08 08 óf via marco.dijkshoorn@bdo.nl.
 
Publicatiedatum: