Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Israël: Arava blijft paprika’s exporteren naar Europa
Het paprikaseizoen in Israël loopt van de herfst tot de zomer. Yonatan Bar-On, manager van Arava Export Growers, legt uit: "Anders dan in Nederland planten wij laat in juli en laten de paprika's groeien tot eind december. De opbrengst is hier ook lager dan in Nederland. We verbouwen zo'n 70 ton paprika's per hectare". 68% van de paprika's, die het bedrijf verbouwt zijn rood, 20% geel en 12% oranje. 95% van de totale opbrengst is voor de export. De overige 5% is niet geschikt voor de export en wordt verkocht op de plaatselijke markt.
Paprika's in een kas in de Arava Valley
Arava maakt gebruik van twee lagen aquifers voor de irrigatie. Neerslag in het gebied is er zeer weinig: maar 24 mm per jaar. Dit heeft positieve en negatieve gevolgen: "Sommige ziektes krijgen wij hier niet, zoals Eusarium en botrytis. Daarentegen zijn de planten gevoeliger voor molm en rode mijten".
In Israël komen ook grote temperatuurwisselingen voor. Hierdoor kunnen verschillende streken verschillende gewassen verbouwen. " Een van de grootste problemen is dat je niets kunt verbouwen in de inheemse grond. De grond moet altijd worden gemengd met zand en compost, wat het proces duur maakt. Zelfs zonder het toevoegen van compost kost het prepareren van een hectare bodem zeker €50,000", aldus Yonatan.
Arava kan door het telen van verschillende rassen en de toepassing van speciale technieken een lange houdbaarheidsdatum garanderen van meer dan 3 weken. Israël exporteert meer dan 50% van haar producten naar Europa. De rest wordt naar Rusland geëxporteerd. In Rusland zijn consumenten het meest geïnteresseerd in de grootte van de producten en minder in de kwaliteit en de houdbaarheidsdatum. Handelen op de Russische markt wordt wel steeds lastiger door de politieke situatie.
Yonatan: "Arava Export zal paprika's blijven exporteren naar Europa. Europese afnemers hoeven niet bang te zijn dat ze afhankelijk zullen worden van Spaanse paprika's".