Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supers moeten sneller innoveren om Lidl bij te kunnen houden

Discounter Lidl verslaat de concurrentie op inkoopkracht en innovatiesnelheid. Alleen de banden aanhalen met fabrikanten, zoals Albert Heijn en Jumbo doen, is onvoldoende. Er moet ook meer Europese samenwerking gezocht worden, aldus Koen de Jong, managing partner van International Private Label Consult (IPLC)

"Veel supermarkten kijken vooral naar wat er al in de schappen staat en hoe ze de ketchup en pasta nog scherper kunnen inkopen. Supermarkten moeten juist zoeken naar specialiteiten voor het eigen label, waarmee ze de weg naar boven weer kunnen inslaan. Het huidige beleid van alsmaar goedkoper is een grote zorg. Dit leidt tot kwaliteitserosie", zegt De Jong.

Maar het invoeren van nieuwe producten is bij de meeste supers een langdurig proces. "Lidl handel veel intuïtiever", zegt De Jong. "Geen langdurige marktonderzoeken, maar innoveren vanuit het onderbuikgevoel. Zouden mijn kinderen, familie of vrienden het lekker vinden en kopen? Ja, dan leggen we het in de schappen. En hoe groot is het risico nou? Je bestelt 100.000 stuks. Als die verkocht zijn, heb je de ontwikkelingskosten eruit. En van hoge marketingkosten hebben ze geen last."

Ook fabrikanten, die met Lidl zaken doen, roemen de snelheid van handelen. Directeur-eigenaar Albert Hendriks van Pandriks Bake Off in Meppel levert onder meer kleinbrood aan Lidl. "Met een andere partij ben ik al 2 jaar bezig en nog nemen ze geen beslissing. Bij Lidl zal dat niet gebeuren. Als die iets goeds zien, slaan ze toe."

Ook zijn Lidl en haar discountcollega Aldi veel beter in het aanbieden van een tijdelijk assortiment, wat voor reuring zorgt. Producten die bij Lidl Italië in het reguliere assortiment zitten, kunnen heel snel en tegen dezelfde scherpe condities worden aangewend. "Maar daar is voor de 'gewone' supers wel op een andere manier op in te spelen. Ze zouden onderling veel meer kennis en producten kunnen uitwisselen. Waarom zou Jumbo niet tijdelijke een bijzonder Frans koekje van Casino kunnen verkopen. In een eigen verpakking, maar tegen de condities die de Fransen bij die bakkerij hebben?", vraagt De Jong zich af.


bron: Levensmiddelenkrant
Publicatiedatum: