Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Uniek boek over Westlandse schippers en schepen

Westlanders blijven varen

De opkomst van de Westlandse tuinbouw, groentehandel en scheepvaart zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder de een was de ander nooit zo groot geworden. Decennia lang was de Westlander het enige vervoermiddel om ladingen veen, mest, turf maar ook glas en bouwmaterialen naar de Westlandse tuinbouwbedrijven te vervoeren. Er waren simpelweg nog geen wegen en vrachtwagens. Andersom werden de AGF producten met de schuit naar de veiling gebracht en vanuit de veilingen werden de steden beleverd met grotere beroepsschepen van groentehandelaren en beroepsschippers.



Deze schepen staan beschreven in dit boek met veel oude en nieuwe, nooit eerder gepubliceerde foto's en veel verhalen en anekdotes van oud-schippers. Daarbij o.a. een aantal oude foto's bij de diverse veilingen w.o. Loosduinen, de Heul en Westerlee. Westlandse schepen waar sterke mannen vroeger hun brood mee verdienden, tot het vervoer door de vrachtwagen werd overgenomen. Ze bestaan nog. Ze varen zelfs nog! Vooral in het Westland, maar ook in de rest van Zuid-Holland, Utrecht en andere provincies.

De kinderen, kleinkinderen van deze schippers, of andere jongeren met vaarwater in hun aderen koesteren dit vaak honderd jaar oude erfgoed. Door hun enthousiasme zijn veel westlanders, kagenaars, bokken en motorschuiten gered van de sloop.
Met veel tijd, inspanning en geld hebben zij deze schepen weer in oude luister hersteld.



De oudste Westlandse schepen zijn gebouwd als zeilend vrachtschip. Begin jaren zeventig van de vorige eeuw was er echter niet één zeilende westlander meer.
Nu – 40 jaar later – zijn er al meer dan zeventig gerestaureerde Westlanders te bewonderen, elk met hun eigen verhaal.

Die verhalen kunt u in het boek Westlanders blijven varen lezen. Maar ook de verhalen van mensen die vroeger met deze schepen werkten. O.a. over het wegen van de schuit naar de veiling en de veenvaart van Vinkeveen naar het Westland.
Het was vaak zwaar werk zoals laden en lossen, maar bij het zeilen kwam het op vaardigheid en slimheid aan. Daar ontleenden zij hun trots aan. Die vaardigheid en slimheid spreekt de huidige generatie nog steeds aan. Zij geven ziel en zaligheid aan de zeilwedstrijden met hun schepen. Uniek zijn ook de gegevens met familienamen van ruim 750 westlanders, die tussen 1899 en 1986 gemeten zijn door de Scheepsmetingsdienst. Het 'schip van opa' staat vast in deze lijst!



In ruim 200 pagina's geeft dit boek een prachtig beeld van een tijd dat schepen onmisbaar waren in het Westland. De vrachtauto heeft dit overgenomen, maar Westlanders blijven varen! Het boek Westlanders blijven varen is uitgegeven door de vereniging Het Historisch Bedrijfsvaartuig en is voor 22,50 euro in enkele plaatselijke boekhandels te koop, of te bestellen via kleinzeil@lvbhb.nl.

Winkels: O.a. Vingerling Naaldwijk, Wateringen, 's-Gravenzande / Huyser Choorstraat 1 Delft./ Bij Tante Toos in Poeldijk / The Readshop Honselersdijk / Bruna De Lier / Bruna Monster / Datema Amsterdam.
Publicatiedatum: