Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

App om afvalberg te verminderen

Wereldwijd wordt jaarlijks 1,3 miljard ton voedsel weggegooid. Ruim 40% daarvan wordt weggegooid door de retail en consumenten. Het Duitse initiatief FoodLoop moet de strijd aanbinden met de voedselverspilling. Het platform koppelt bedrijven aan elkaar en aan consumenten. Christoph Müller-Dechent vertelt over het initiatief.

"FoodLoop is het eerste platform voor de retail dat B2B2C oplossing biedt voor producten die de houdbaarheidsdatum naderen," vertelt Christoph Müller-Dechent. "Door FoodLoop kunnen retailers de houdbaarheidsdatumaanbiedingen bij een groter publiek onder de aandacht brengen." Het doel van FoodLoop is helder: een win-win-win situatie creëren waarin de retailer, consument en het milieu winnaars zijn.

Voedselverspilling
De voedselverspilling is een enorm probleem. Door het versheidbeleid van de supermarkten eindigen veel houdbare producten al 11 dagen voor de houdbaarheidsdatum verloopt bij het afval. Afval wordt in dit verband breed geïnterpreteerd: "Tijd, water en andere hulpbronnen worden weggegooid met al het voedsel dat niet geconsumeerd wordt." Naast de nodeloze investering om het product te produceren, stoten afvalbergen broeikasgassen uit en de producten weggooien kost retailers veel geld. "Er is geen grotere kans voor de sector om tegelijkertijd honger aan te pakken en de ecologische voetafdruk te verkleinen dan door de afvalberg te verminderen."

FoodLoop is een app die met hulp van de GS1-DataBar producten die de houdbaarheidsdatum naderen aan consumenten aanbiedt. Ongeveer 6% van de verkopen van houdbare producten gaat verloren, omdat de aanbieding vlak voor de houdbaarheidsdatum verloopt niet goed gecommuniceerd wordt naar de consument. FoodLoop voorziet in de communicatie tussen retail en consument via de smartphone.

GS1 DataBar
Een wereldwijde standaard voor productlabeling kan een bijdrage leveren aan de vermindering van de afvalberg, bepleit Christoph. "Betere productinformatie maakt het makkelijker voor consumenten en handelaren om de juiste producten te selecteren, wat de kosten vermindert, consumenten de juiste informatie biedt en de basis legt voor traceability van het product. Dat draagt allemaal bij aan verbeterde voedselveiligheid en een efficiëntie."

De afgelopen tien jaar hebben retailers al flink geïnvesteerd om de afvalberg te verkleinen door automatisering en softwaretoepassingen. "Deze systemen verkleinen langzaam de kloof tussen verwachte en gerealiseerde verkopen." De GS1 DataBar kan hier aan bijdragen. De barcode geeft supermarkten inzicht in de actuele voorraad.

Alle supermarkten in FoodLoop
"Onze volgende stap is om de FoodLoop app af te ronden en er staat een pilot project met Bergfelds Biologische supermarkten in het Duitse Bonn op stapel." Na afloop zullen de resultaten bekeken en indien nodig de app aangepast worden. Daarnaast is FoodLoop bezig met de financiering van het project en wordt er gewerkt aan een partnerschap met een grote supermarktketen.

"Ons doel is om in 2025 elke supermarkt op de wereld in FoodLoop te betrekken. Om die uitdaging te kunnen halen, moeten we vertegenwoordigers van alle onderdelen van de sector bij het project betrekken."

Meldt je hier aan om Christoph Müller-Dechent en andere sprekers tijdens het EU Fresh Info (3 en 4 december in Rotterdam) te beluisteren: www.frugicom.nl/EUforum

Freshplaza is mediapartner van het event