Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Telers: ga de dialoog aan, maar doe het wel goed!’

In de imposante Markthal in Rotterdam prijst een Westlandse teler z'n eigen tomaatjes aan. Vertelt enthousiast tegen een vrouw hoe hij die teelt en dat z'n vader en z'n opa ook al teler waren. Het is een opvallende ontwikkeling, één die onderdeel is van een trend die al langer loopt. Producenten in de agrarische sector, met de glastuinbouw voorop, schuiven in hoog tempo op richting de consument. De lijn van de kas naar het schap wordt steeds korter. In de slipstream van die ontwikkeling groeit ook het belang van optimale communicatie.

Steeds meer schakels in de keten zetten communicatie in als een strategische pijler voor succes, merkt Patricia Verbakel van Arling. Ook aangejaagd door de eenvoud van social media. Natuurlijk komt niet elk trostomaatje straks voorzien van een afzender op het bord van de consument terecht. Maar steeds meer consumenten willen weten waar hun verse groenten vandaan komen. En telers op hun beurt willen graag weer in contact komen met die consument om het imago van hun producten op te vijzelen. Daarom steken individuele telers en coöperaties steeds meer tijd en geld in een professionele presentatie.



Rebranding voor Combilo
Die ontwikkeling is ook bij Arling opvallend terug te vinden. Als Naaldwijks bureau, thuis in communicatie en events, ligt het voor de hand dat veel regionale spelers er aanschuiven. Teeltbedrijven, maar ook grote exporteurs: vorig jaar maakte handelsbedrijf Combilo gebruik van de diensten van Arling voor een spectaculaire metamorfose. De huisstijl ging op de schop, vrachtwagens kregen een eigentijds en fris imago: wie de auto's van Combilo nu ziet rijden, ziet pure reclame voor de groentesector in z'n geheel. Zo smakelijk is het eindresultaat geworden.

Kijk uit voor oppervlakkige communicatie
Moet elke teler of handelaar 'dus' maar een nieuwe huisstijl, campagne of website lanceren? Zo eenvoudig ligt het ook weer niet met communicatie, legt Patricia Verbakel van Arling uit. 'Er zijn meer productcategorieën waar de verschillen tussen producten klein zijn. Dat geldt zeker voor de tuinbouw. Voor je het weet, is de communicatie oppervlakkig: mijn tomaatjes zijn lekker. Een teler moet een goed verhaal vertellen, anders val je nog niet op. En je moet het slim doen. Partijen in de tuinbouw hebben niet de mega-budgetten van A-merken in de supermarkt.'

Social media
Komt goed uit, want social media als Facebook en Twitter zijn toch ongeveer gratis? Patricia Verbakel; 'Het gebruik wel, maar vergeet niet dat social media geen effect opleveren als je er geen creativiteit in stopt en het niet onderhoudt. Dat kost wel tijd en dus ook geld. Daarom moet een teler die z'n eigen communicatie serieus neemt, heel goed weten waar hij aan begint. En zich vooral goed laten adviseren in dat traject. Telers, ga de dialoog aan met je consument, maar doe het wel goed!'

Voor meer informatie:
Arling (e-mail)
Smederijstraat 16
2671 BV Naaldwijk
+31 174 - 44 54 74
www.arling.nl


Publicatiedatum: