Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online community’s brug tussen consument en sector

Het begon met een personeelsuitje van de Australische vestiging van Rijk Zwaan en het eindigde met een wereldwijde online community. "Met Love My Salad willen we de wereldwijde consumptie van groenten verhogen," legt Martine Boekestein, Brand Manager van Love my Salad uit. De stap van een zaadveredelaar naar het opzetten van een online community is niet heel logisch, maar wel de toekomst.

"We willen de leuke kanten belichten en meer informatie geven aan consumenten, want momenteel is er nog veel onwetendheid over groenten." vervolgt Martine, "We delen daarom recepten, trends, evenementen, maar ook achtergrondinformatie, teelt en informatie over telers, bloggers en chef-koks." Met deze aanpak wil Rijk Zwaan het imago van groenten en fruit verbeteren.

Contact met de consument
Omdat een community managen iets totaal anders is als veredelen, heeft Rijk Zwaan een community manager in dienst die zich volledig op het online platform richt. "De belangrijkste doelgroep zijn consumenten, maar om de community meer tot leven te laten komen zoeken we andere partners. Denk dan aan foodbloggers, chef-koks, maar ook telers en retailers." Martine sluit niet uit dat de community ook aantrekkelijk kan zijn voor andere partijen die niet direct met groenten en fruit werken. "Alle partijen die zich inzetten om groenteconsumptie te verhogen, zijn van harte welkom bij Love my Salad."

Het concept is de toekomst, denkt Martine. De jongere generatie gebruikt steeds vaker internet en social media om informatie te zoeken en vooral op voedingsgebied. Love my Salad speelt hierop in door kennis en informatie te delen en nieuwe inspiratie te bieden. "Maar meer community's is niet per se beter. Ik denk dat te veel initiatieven het totale effect afzwakken, we kunnen beter samenwerken. En die samenwerking gaan we graag aan."

Toekomstplannen
Love My Salad is beschikbaar in 13 talen en momenteel actief in 20 landen. Vanuit de lokale (buitenlandse) vestigingen wordt de community beheerd, de internationale coördinatie gebeurt vanuit De Lier. De community heeft tussen de 200 en 250 actieve leden en meer dan 168.000 likes op Facebook en groeit nog iedere dag.

En toekomstplannen voor de community zijn er ook al. Daarvoor kijkt Love My Salad naar andere initiatieven, zoals het organiseren van saladeworkshops of het initiatief om maaltijden via websites tegen een aantrekkelijke prijs aan te bieden aan buurtbewoners. "Bij Rijk Zwaan hebben we nu een saladebar in de kantine, waar je salades volgens recept van collega's kunt halen. Dat zijn initiatieven waar we naar kijken."

Meldt je hier aan om Martine Boekestein en andere sprekers tijdens het EU Fresh Info (3 en 4 december in Rotterdam) te beluisteren: www.frugicom.nl/EUforum

Freshplaza is mediapartner van het event