Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
in Japanse supermarkten wel Nederlandse paprika's

Koning bekijkt Nederlandse tuinbouwprojecten Japan

In Nederland moesten de Nederlandse paprika's al twee weken geleden ruimte maken voor het eerste Spaanse product, maar in Japan ligt de Nederlandse paprika nog wel. Dat zagen de deelnemers aan de handelsmissie naar Japan op de laatste dag van de handelsmissie, tijdens een bezoek aan de grootste retailer van AziĆ«, Aeon. 



Dat is nog eens een welkom, in de Japanse retail! (foto's Remko Bakelaar, Vijverberg Advies)

Tijdens een presentatie over het bedrijf werd duidelijk dat de Aeon kansen ziet in de Nederlandse manier van werken. Enerzijds wil de retailer mogelijk meer vertrouwen op importgroenten, anderzijds zien ze ook kansen voor lokale teelt op Nederlandse wijze. Met 127 miljoen inwoners in Japan en nog veel meer in omliggende landen zijn de investeringskansen daar zeker interessant. 



Vernieuwen en verjongen
Al eerder tijdens de handelsmissie naar Japan noemde koning Willem-Alexander de Nederlandse tuinbouw. Bij de opening van het Rabobank Seminar Agribusiness Opportunities vandaag, deed hij dat opnieuw. Volgens de koning kan Nederland de Japanse land- en tuinbouw helpen te vernieuwen en verjongen. Ook memoreerde hij aan het bezoek van Premier Abe aan de kas van de Gebr. Valstar en het project dat momenteel opgezet wordt in Japan. ,,Nederland is van harte bereid zijn kennis en ervaring te delen", zei de koning. ,,Onze landen staan in de wereldtop op het gebied van voedingstechnologie. Dat maakt ons tot natuurlijke partners." Onder andere Rob Baan presenteerde vervolgens over deze technologien. Hij vertelde meer over innovatie en het gebruik van de Lemnis Oreon lampen in de kas.



Vervolgens maakte het koningspaar een tour langs zeven veelbelovende Japans-Nederlandse samenwerkingen uit de sector. Stilgestaan werd bij projecten van Vijverberg Advies en de gebr. Valstar, GreenQ Japan, Tendris, Koppert Cress en Murakami-Noem



Eerder deze week stond ook een bezoek aan de kas van Richfield Miho op het programma. De paprika-kas is 2 hectare groot. Luister hier een verslag van de NOS terug, met onder andere commentaar van GreenQ, Viscon, Incotec en Priva.