Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe maken supermarkten huismerkproducten duurder?

Koopjesjagers grijpen bij het boodschappen doen liever naar de 'goedkope' huismerkproducten van de supermarkten dan naar merkartikelen. Ze willen geld besparen, maar door een simpel trucje betalen ze desondanks vaak te veel, meldt het Duitse nieuwsmagazine 'Focus' op haar website.

In de schappen zijn de eigen merkproducten vaak wat verder naar beneden te vinden, bijna onopvallend in een eenvoudige eenheidsverpakking. Ze zijn tot één derde goedkoper dan de bekende merken en boeten daarbij niet perse in op kwaliteit: de meerderheid van de consumenten ziet geen merkbaar verschil. Voor twee derde telt in eerste instantie de goedkope prijs.



Het vermeende prijsvoordeel is echter bedrieglijk. Op de korte termijn mag de klant dan wel voordelig boodschappen doen - op de lange termijn betaalt hij desondanks extra. Een voorbeeld: de pudding van een huismerk kost 29 cent en die van een bekend merk 69 cent. Vervolgens past de supermarkt echter beide prijzen tegelijkertijd naar boven toe aan. Voor de pudding van het voordelige huismerk moet voortaan 34 cent betaald worden en voor de merkpudding 74 cent. De klant valt dit vaak helemaal niet op, want de prijsafstand tussen de beide producten blijft met 40 cent gewoon hetzelfde. Als de klant in de supermarkt voor het koelschap staat en het merkloze artikel met het merkartikel erboven vergelijkt, lijkt het eigen merk nog steeds de voordeligste keuze. Dat een huismerk pudding in een andere winkel nog wel voor 29 cent te krijgen zou kunnen zijn, komt dan niet in de consument op. Dit effect noemen handelsdeskundigen 'Umbrella Pricing'.

Publicatiedatum: